صف آرايي نمايندگان اصولگرا پس از راي اعتماد شکل جديدي به خود گرفته است; مجلس عليه باهنر


گروه سياسي-سخنان محمد رضا باهنر عضو هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي چند ساعت پس از پايان جلسه راي اعتماد مجلس پيرامون مسائل مطرح شده درصحن مجلس و چگونگي راي دادن نمايندگان به کابينه دهم واکنش شديد برخي از نمايندگان مجلس را برانگيخت.حمدرضا باهنر در جلسه افطاري پنج شنبه شب جامعه اسلامي مهندسين در مسجد دانشگاه امام صادق(ع) درباره روند رسيدگي به راي اعتماد وزراي پيشنهادي توسط نمايندگان گفته بود: پشت سر مذاکرات رسمي که توسط صدا و سيما و در صحن علني مجلس مشاهده کرديد ده ها برابر مذاکرات غير رسمي وجود داشت، مذاکراتي که گاهي به بحث هاي تندي مي کشيد; البته تمام تلاش ما اين بود که اين ها به صحن علني کشيده نشود. دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين درادامه به پيش بيني اخير خود مبني بر راي نياوردن 4 الي 5 فرد پيشنهادي براي وزارت خانه ها گفت: برخي از طرفداران دولت اين پيش بيني را اين طور برداشت کردند که گويي اراده ما اين است که اين تعداد افراد راي نياورند در حالي که چنين نيست. ما با توجه به فضايي که درمجلس مي ديديم اين پيش بيني را کرده بوديم و احساس مي کرديم که چنين اتفاقي بيفتد و البته با توصيه رهبري به خير گذشت. نايب رئيس مجلس افزود: به هر حال همه چيز به خير گذشت و پيام رهبري بود که نقش مهمي در اين زمينه ايفا کرد. در زمان شمارش آرا فضا را اين طور مي شد ديد که اگر توصيه رهبري نبود احتمال داشت که 8 الي 9 نفر از وزرا راي نياورند و اين آغاز خوبي براي دولت نبود. تيزبيني رهبري باعث شد که چنين اتفاقي نيفتد و در مجلس تغيير تحليل ايجاد شود.اين سخنان باهنر همان طور که انتظار مي رفت با واکنش نمايندگان اصولگراي نزديک به رئيس جمهور مواجه شد. اين گروه ضمن انتقاد از علني کردن اين موضوع معتقدند که باهنر علاقه اي به موفقيت احمدي نژاد ندارد و به همين جهت اين مسادل را رسانه اي کرده است.
آليا: نمايندگان تحت تاثير چند قيم خودخوانده قرار نگرفتند
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد نمايندگان با راي معني دار خود استقلال مجلس را حفظ کردند و اجازه ندادند چند نفر که خود را قيم سايرين مي دانند، در راي آنها تاثير يگذارند. "فاطمه آليا" در گفت و گو با ايرنا، گفت: از چند روز پيش در فرايند بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي زمزمه هايي در مجلس پيچيده شد، عده اي مي گفتند يک سوم وزرا راي مي آوردند يک عده مي گفتند هفت نفر راي اعتماد نمي آورند، نهايتا فراکسيون اصولگرايان تشکيل شد شنيديم عده اي مي گفتند يک کميته شش نفره براي بررسي صلاحيت وزرا تشکيل شده و اين کميته گفته شش نفر نمايندگان راي نمي آورند.وي تاکيد کرد: در همان جلسه اکثريت نمايندگان اصولگرا عنوان کردند که اين جمع بندي را قبول ندارند و اگر ابهامي وجود دارد نبايد پيش داروي شود بلکه بايد اجازه دهيم وزرا به مجلس بيايند و از خود دفاع کنند.آليا اظهار داشت: نمايندگان مطرح کردند اين خود ما هستيم که تصميم مي گيريم که به چه کسي راي دهيم و اجازه نمي دهيم چند نفر که خود را قيم سايرين مي دانند در راي گيري ما تاثيرگذار باشند..نماينده تهران در مجلس تاکيد کرد نمايندگان در کمال آزادي به وزرا راي دادند.
کوثري: باهنر نمي تواند براي ديگران تصميم گيري کند
نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي گفت: باهنر نظر خودش رابيان کرده،او نمي تواند نظرش را براي همه نمايندگان مطرح کرده و براي آنان تصميم گيري کند."اسماعيل کوثري" در گفت وگو با ايرنا با اشاره به اينکه تعامل کامل ميان دولت و مجلس برقرار است، تاکيد کرد: همان طوري که در صحبت هاي رئيس جمهور و رئيس مجلس اعلام شده،تعامل کامل ميان دولت و مجلس برقرار است.وي اظهار داشت: وزراي پيشنهادي رئيس جمهور در کميسيون ها مورد بررسي قرار گرفتند و نمايندگان نظرات و ديدگاه هاي خود را در اين خصوص مطرح کردند.نماينده تهران افزود: در اين خصوص بي سابقه ترين و طولاني ترين بحث ها در خصوص کابينه انجام شد که در نهايت به اکثريت وزراي پيشنهادي راي مثبت داده شد.وي تاکيد کرد: مجلس در يک استقلال فکري کامل قرار دارد.کوثري در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب هميشه بيان کردند که من هم يک نظر دارم، درست است که نظر رهبري در اين خصوص بود که اکثريت وزرا راي اعتماد بياورند ولي ايشان هيچ دستوري صادر نکردند.کوثري اظهار داشت: در روز سه شنبه جلسه غير علني فراکسيون اصوگرايان که اکثريت مجلس را تشکيل مي دهند-تشکيل شد، در همان جا افرادي از جمله باهنر نظر خود را بيان کردند که شش نفر از وزرا راي اعتماد نمي آورند ولي در انتها کليت جلسه به اين نتيجه رسيدند که به بيشتر اعضا راي داده شود و از اين سه نفر تا جايي که ممکن است سه نفر ديگر هم راي بياورند.نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي بيان کرد: باهنر نظر خودش را بيان کرده او نمي تواند نظرش را براي همه نمايندگان مطرح کند و اين قابل قبول نيست.
هدايت خواه: بدنه مجلس پاسخ باهنر را داد
نماينده مردم بويراحمد در مجلس شوراي اسلامي رفتار "محمدرضا باهنر" را قيم مابانه دانست و گفت: بدنه مجلس پاسخ رفتار قيم مآبانه باهنر را دادند."ستار هدايت خواه" گفت: تعبير باهنر کاملا غلط است، اگر او مي خواهد نظر رهبري را ملاک قرار دهد، در بسياري موارد نمايندگان خلاف اين نظر به برخي وزرا راي مخالف دادند پس اين تعبير باهنر درست نيست و بازتاب منفي دارد. وي با اشاره به اينکه باهنر قيم مابانه در اين زمينه برخورد کرده است گفت: وي بيان کرده بود که هشت نفر از وزراي پيشنهادي راي نمي آورند، اين تنها نظر خود اوست و نبايد نظرش را به ديگران نسبت دهد.مخبر کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: بدنه مجلس با راي قاطع خود به اکثريت وزرا به راي قيم مابانه باهنر پاسخ دادند. وي تاکيد کرد: اظهارات برخي افراد همانند "باهنر" دشمنان را به طمع انداخته بود و مجلس با بي اعتنايي به اين فضاسازي ها و رفتارهاي قيم مابانه تصميم درست و عاقلانه را گرفت، قطعا اين کار باعث مي شود که امور جاري مملکت رونق يابد و دولت با توان بيشتر کار را اغاز کند.
بزرگواري: باهنر زخم خورده انتخابات است
يک نماينده مجلس، راي اعتماد به اکثريت کابينه احمدي نژاد را درس عبرتي براي محمد رضا باهنر واصول گرايان منتقد دولت دانست تا بفهمند که در ميان نمايندگان هيچ جايگاهي ندارند.سيد علي بزرگواري نماينده کهگيلويه و بهمئي وعضو فراکسيون اصولگرايان در گفت وگو با « فردا» در مورد علت مخالفت باهنر با کليات کابينه احمدي نژاد گفت: باهنر زخم خورده انتخابات رياست جمهوري است واز روي کار آمدن دوباره احمدي نژاد به شدت عصباني است پس مخالفت او با کابينه احمدي نژاد امري طبيعي بود. وي افزود: باهنر تمام تلاش خود را براي حذف احمدي نژاد وپيروزي موسوي به کار بست ولي به فضل الهي، با پيروزي دوباره احمدي نژاد تمام اين تلاش ها با ناکامي مواجهه شد. عضو فراکسيون اصولگرايان با بيان اينکه جلسه راي اعتماد مجلس به کابينه فرصت خوبي براي انتقام گيري باهنر از احمدي نژاد بود، خاطرنشان کرد: مجلس با راي به اکثريت کابينه احمدي نژاد نشان داد، مدافع دولت است وافرادي نظير باهنر وتوکلي جايگاهي در مجلس ندارند.بزرگواري با انتقاد ازاصولگرايان منتقد دولت در مجلس گفت: راي اعتماد به کابينه احمدي نژاد نشان داد که اين افراد در مجلس انگشت شمارند وبهتر است اين مواضع خود را به کل مجلس تعميم ندهند.
مطهري:مجلس به احترام رهبري راي اعتماد داد
سخنان نمايندگان فوق در حالي ابراز مي شود که علي مطهري ديگر نماينده اصولگرا در تاييد سخنان باهنر صحبت کرده است.نماينده مردم تهران در خصوص پيام رهبري به مجلس در خصوص راي اعتماد به وزراي پيشنهادي احمدي نژاد گفت:مقام رهبري با توجه به شرايط خاص کشور ابلاغ آن پيام را ضروري تشخيص داده بودند اگرچه ممکن است ضرورت آن براي امثال بنده قابل درک نباشد. علي مطهري در گفت وگو با ايلنا ارايه راي اعتماد مجلس به 18 وزير پيشنهادي دولت دهم را کار مشترک مجلس و رهبري دانست و گفت: تعداد آرا» موافق وزرا نشان مي دهد که اگر توصيه رهبري نبود قطعا 7 تا 8 وزير پيشنهادي آقاي احمدي نژاد راي نمي آوردند و اين به دليل کار کارشناسي مجلس در بررسي صلاحيت وزرا بود و نشانه استقلال و حريت مجلس است. وي افزود: اما پس از آنکه توصيه رهبري به نمايندگان ابلاغ شد، مجلس به احترام رهبري به وزراي کمتري راي اعتماد نداد و اين کار مجلس علاقه نمايندگان به رهبري را ثابت کرد. مطهري در پاسخ به اين سوال که آيا توصيه رهبري با استقلال مجلس منافات ندارد، گفت: رهبري مانند هر انسان صاحب نفوذي در اين گونه موارد مي تواند اعلام نظر کند. مهم اين است که حکم و دستوري صادر نشده است. در شرايط ويژه مثلا جنگ صدور حکم هم بلا اشکال است.به گفته وي چنانچه اين توصيه رهبري نبود، 7 تا 8 نفر از وزراي پيشنهادي رئيس جمهور راي نمي آوردند. کما اينکه وزراي نفت و صنايع نيز 3 و 9 راي بيش از حد نصاب کسب کردند برخي ديگر وزرا نيز با اختلافات کمتر از 20 راي توانستند راي اعتماد بگيرند.

جوانکر: آقاي باهنر کجا را نشانه رفته است


مشاور مطبوعاتي رئيس جمهور در نوشتاري در وبلاگ خود با عنوان « آقاي باهنر کجا را نشانه رفته است؟»به انتقاد از اظهارات روز پنج شنبه نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي پرداخته است.در اين نوشتار آمده است:آقاي باهنر نايب رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي ادعا کرده است که اگر توصيه رهبري نبود احتمال داشت هشت يا نه نفر از وزرا راي نياورند و اين آغاز خوبي براي دولت نبود.اين اظهارات از جنبه هاي مختلف قابل بررسي است، اما به نظر مي رسد بيش از هر چيز بيانگر آن است که آقاي باهنر کوشيده است تا تلاش هاي نافرجام خود را براي عدم راي اعتماد حداقل هشت تن از وزراي پيشنهادي توجيه کند.مستند اين ارزيابي و عقيده، اظهارات روز چهارشنبه آقاي حميد رسايي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي است که گفته بود فضاي خوبي از تعامل و همکاري ميان مجلس و دولت به وجود آمده و فقط آقاي باهنر در تلاش است تا مجلس به هفت تن از وزراي پيشنهادي راي اعتماد ندهد.وي ادامه داد:اگر آقاي باهنر به واقع، نظر رهبر فرزانه انقلاب را مبناي تصميم گيري مجلس مي دانست، جا داشت زماني که آقاي علي مطهري يک نماينده محترم همسو و هماهنگ با ايشان، صحت و درستي نظر رهبري را زير سوال برد، به ايراد سخن مي پرداخت، رفع شبهه مي کرد و اقدام به توجيه همکاران خود در اين زمينه مي نمود.موجب تعجب است که چرا آقاي باهنر در صدد برآمده است تا راي قوي مجلس شوراي اسلامي به وزراي پيشنهادي رئيس جمهور را زير سوال ببرد و براي اين کار نيز به بدترين روش ممکن روي آورده است.جوانفکر نوشته است:اين روش از آن جهت قابل سرزنش و نکوهش است که باعث تضعيف جايگاه رهبري و شان و منزلت مجلس شوراي اسلامي نيز مي شود. مجلس هشتم در نوبت هاي مختلف و با جهت گيري هاي هوشمندانه و آگاهانه خود نشان داده است که از ولايت مطلقه فقيه تبعيت کامل دارد، بنابراين اگر قرار بر اين بود نمايندگان محترم مجلس به نظر نسبت داده شده به رهبري عزيز عمل کنند، قطعا تمامي وزراي پيشنهادي رئيس جمهور بالاترين راي اعتماد را از مجلس به دست مي آوردند.به نظر مي رسد آقاي باهنر به صورتي عجولانه تلاش کرده است تا به قيمت زير سوال بردن راي اعتماد مجلس شوراي اسلامي به وزراي پيشنهادي، محملي براي توجيه ناکامي خود در برانگيختن نمايندگان مجلس به عدم راي اعتماد به تعداد بيشتري از وزرا پيدا کند.مشاور مطبوعاتي احمدي نژاد ادامه داد:استناد نايب رئيس دوم مجلس شوراي اسلامي به نظر رهبر فرزانه انقلاب در خصوص راي اعتماد به وزراي پيشنهادي، در حالي صورت مي گيرد که چنين نظري از مجاري رسمي مانند دفتر معظم له مورد تاييد قرار نگرفته است. اين موضوع يادآورد خطاي مشابهي است که چندي پيش جناب آقاي ابوترابي نايب رئيس اول محترم مجلس شوراي اسلامي مرتکب شد و طي آن نامه خصوصي رهبر معزز انقلاب به رئيس جمهور محترم درباره معاون اولي آقاي رحيم مشايي را منتشر کرد.

ابتکار

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی