لغو مراسم احیا و سخنرانی خاتمی در «حرم امام»

سیدمحمد خاتمی(راست) در کنار سید حسن خمینی و مهدی کروبی

۱۳۸۸/۰۶/۱۳
بر اساس اعلام روابط عمومى مرقد آيت الله خمينى امسال بر خلاف سالهاى پيش مراسم شبهاى احيا در آرامگاه بنيانگذار جمهورى اسلامى برگزار نمىشود.

برخی سايتهاى خبرى نزدیک به اصلاحطلبان علت لغو اين مراسم را فشارهاى سياسى به علت نگرانى مقامهاى جمهورى اسلامى از تجمع معترضان به نتايج انتخابات اعلام كردهاند.

خبرگزارى ايلنا روز جمعه گزارش داد، روابط عمومى مرقد آيتالله خمينى با انتشار اطلاعيه اعلام كرده است، براى نخستين بار در طول سالهاى گذشته، «مراسم شبهاى احيا در حرم امام خمينى» برگزار نمىشود.

در اين اطلاعيه آمده استآستان مقدس امام خمينى متأسفانه امسال به واسطه مشكلاتى كه حرم مطهر امام با آن روبهروست از برگزارى مراسم روحبخش شبهاى احيا معذور مىباشد

در سالهاى گذشته در شبهاى ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان كه به شبهاى قدر معروف هستند، مراسمى با عنوان احيا در آرامگاه بنيانگذار جمهورى اسلامى برگزار مىشد كه در اين مراسم چهرههايى مانند محمد خاتمى، علىاكبر ناطق نورى و حسن روحانى سخنرانى مىكردند.

سايت خبرى پارلماننيوز كه ارگان فراکسیون نمایندگان اصلاحطلب مجلس شورای اسلامی است، علت لغو مراسم شب احيا را «فشارهاى سياسى» اعلام كرده و نوشته استهمانگونه كه پيشبينى مىشد، به دليل آنكه اين سه سخنران مورد غضب رئيس دولت نهم و دهم و نيز حاميانش قرار دارند و احمدىنژاد نيز علناً به اين سه شخصيت انقلاب در رسانه دولتى حمله كرد، اين مراسم امسال برگزار نمىشود

شماری از معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى در ايران قصد داشتند، همزمان با سخنرانى آقاى خاتمى در «حرم امام خمينى» در آنجا حاضر شوند.

به نوشته پارلماننيوز پيش از اعلام لغو مراسم احيا، «خبرهاى اوليه حاكى از فشار براى لغو سخنرانى سيدمحمد خاتمى در اين مراسم و نيز پر كردن رديفهاى ابتدايى توسط برخى نيروها در صورت برگزارى اين مراسم با سخنرانى خاتمى» بود.

با اين حال دستاندكاران آرامگاه آيتالله خمينى كه مسئوليت آن با سید حسن خمينى نوه آیتالله خمینی است، با اعلام لغو مراسم احياى امسال ابراز اميدوارى كردهاند، كه بتوانند در سالهاى آينده اين مراسم را طبق روال پيشين برگزار كنند.

حسن خمينى نيز از منتقدان احمدىنژاد به شمار مى‌‌آيد و در مراسم تنفيذ و سوگند وى نيز حاضر نشده و از همراهى او و وزراى پيشنهادىاش در بازديد از آرامگاه آيتالله خمينى خوددارى كرده بود.

از سوى ديگر مهدى كروبى از نامزدهاى معترض به نتايج انتخابات رياست جمهورى روز پنجشنبه يك بار ديگر با تأكيد بر حضور خود در راهپيمايى روز قدس در تهران اظهار داشت: «روز قدس از ميراث دوران امام است كه طبق معمول هر سال سران اصلاحات در آن شركت خواهند داشت

وى كه در ديدار با در ديدار اعضاى شوراى هماهنگى احزاب اصلاحطلب سخن مىگفت، همچنين از مردم خواسته است، «همچون سالهاى گدشته هرچه باشكوهتر دراين مراسم شركت كرده و مراقب اوضاع و احوال بوده و از پرداختن به شعارهاى انحرافى بپرهيزند

گروههایی از معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهورى در ايران پيشتر اعلام كردهبودند، قصد دارند، راهپيمايى روز قدس امسال را به تظاهرات اعتراضآميز عليه تقلب در انتخابات تبديل كنند.

آيتالله خمينى جمعه پايانى ماه رمضان را روز قدس اعلام كرده بود و هر ساله در اين روز و پيش از نماز جمعه در شهرهاى ايران تظاهراتى در حمايت از فلسطينىها برگزار مىشود. در سالهاى گذشته نماز جمعه روز قدس به امامت آيتالله هاشمى رفسنجانى برگزار شده است.

رادیو فردا

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی