دوئچه وله: محاکمات ننگ آور در تهران

"محاکمات ننگ‌آور" در تهران

آغاز محاکمات فعالان سیاسی و برخی از رهبران گروه‌های اصلاح‌طلب بازتابی گسترده در رسانه‌های آلمان داشت. به نظر برخی از رسانه‌های آلمانی، محاکمات اخیر در ایران، یادآور دادگاه‌های نمایشی در دوران دیکتاتوری استالین است.

مشابهت فراوان میان متهمان تحقیر و شکنجه‌شده در دادگاه انقلاب جمهوری اسلامی با مخالفان استالین در دادگاه‌های نمایشی اتحاد جماهیر شوروی سابق حیرت‌آور است. روزنامه تاتس با اشاره به این شباهت‌ها می‌نویسد که متهمان به اجبار تن به اعتراف و اقرار دادند و درباره تئوری توطئه‌ای سخن راندند، که از سوی قدرتمندان به آنان دیکته شده بود. به گفته‌ی این روزنامه سرکوب و کشتار تظاهرکنندگان در خیابان‌ها و شکنجه‌ی بازداشت‌شدگان در زندان‌ها نشان آنست که رهبران رژیم جمهوری اسلامی به شدت دچار ترس و تردید شده‌اند.
رژیمی که در چند هفته‌ی پیش با اطمینان بر اریکه قدرت تکیه زده بود، حال چنان خود را زیر فشار احساس می‌کند، که حتا از برگزاری سنت‌ها و مراسم اسلامی نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. به رغم عدم مجوز از سوی مقامات رسمی، در روز شنبه ۱۰ مرداد هزاران نفر در تهران به یاد کشته‌شدگان حوادث اخیر به خیابان‌ها آمدند.
در پایان تفسیر روزنامه‌ی تاتس آمده است: رژیم مشروعیت خود را در آینده از کجا به دست خواهد آورد؟ شاید نمایش دادگاه انقلاب اسلامی با اعدام برخی افرادی پایان یابد که چندین دهه در ادارۀ کشور نقش داشته‌اند، اما این عمل ننگین از فروپاشی جمهوری اسلامی جلوگیری نخواهد کرد.
تقویت احمدی‌نژاد به برکت بحران
به رغم اعتراضات و تظاهرات مردم و با وجود برخی حملات از سوی اصول‌گرایان به محمود احمدی‌نژاد در ارتباط با پشتیبانی وی از رحیم ‌مشایی، به نظر می‌رسد، که رئیس‌جمهور ایران همچنان به کار خود ادامه خواهد داد. به گفته‌ی روزنامه‌ی فرانکفورتر الگماینه، احمدی‌نژاد بارها به دوستان منتقد یادآور می‌شود که در صورت شکست او، گزینه‌ی پیش رو میرحسین موسوی خواهد بود. احمدی‌نژاد به دوستانش تفهیم کرده، که وی بی بدیل است و تنها دو راه وجود دارد، یا حمایت از وی و یا سقوط جمعی جبهه تندروها.
برخی از اصول‌گرایان و تندروها، نظیر "بازاری‌ها" به هیچ‌یک از دو جبهه مخالف تعلق ندارند. اما اکثریت نمایندگان در مجلس را تشکیل می‌دهند. تاکنون این جریان در دولت سهیم نبوده و احتمالاً احمدی‌نژاد مجالی به آنان برای ورود به دولت آتی را نیز نخواهد داد.
به گفته فرانکفورتر آلگماینه، گرچه پیروزی بحث‌برانگیز احمدی‌نژاد در انتخابات سبب بروز بحران شد، اما با تعمیق بحران، موضع وی نیز بیش از پیش تقویت می‌شود، زیرا نیروهای حکومتی، بدون گزینه‌ای دیگر، مجبور به حمایت از احمدی‌نژاد در آینده خواهند بود. فرانکفورتر در پایان می‌نویسد، به رغم تحکیم موضع احمدی‌نژاد در رژیم جمهوری اسلامی، اپوزیسیون بیرون از حکومت، ترسی از آن به خود راه نخواهد داد.
رژیم از درون به لرزه در آمده است
رژیم ایران با نیروهای اپوزیسیون تصفیه حساب می‌کند. در نخستین دادگاه نمایشی حدود ۱۰۰ نفر در مظان اتهامات سنگینی قرار گرفته‌اند. در کنار اتهام "انقلاب مخملین" به فعالان سیاسی، محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم، مدعی شد که از عملیات تروریستی برنامه ریزی شده در زمان انتخابات جلوگیری به عمل آمد.
روزنامه زوددویچه تسایتونگ با استناد به سخنان محمد خاتمی محاکمات را "ننگ‌آور" خوانده، می‌نویسد که دور اول محاکمات در دادگاه انقلاب همه نشان از یک دادگاه نمایشی داشت. دادگاه، نیروهای اپوزیسیون را عوامل خارجی خواند و متهمان زیر فشار مجبور به اعتراف و اقرار شدند. از سوی دیگر وکلای مدافع دسترسی به پرونده‌ها و موارد اتهام را نداشتند و حتا از حضور آنان در دادگاه جلوگیری شد. در تفسیر زوددویچه آمده است که تظاهرات و اعتراضات خیابانی رژیم جمهوری اسلامی را غافلگیر کرده و پایه‌های آن را از درون لرزانده است.
به گفته زوددویچه، پیش از شروع دادگاه، گزارش‌هایی از شکنجه‌ی دستگیرشدگان منتشر می‌شد. کسانی که از زندان‌ها به تازگی آزاد شده‌اند، در اینترنت، از وجود ضرب وشتم و شکنجه در زندان‌ها خبر می‌دهند. این روزنامه به نقل از یکی از مسئولان رژیم درباره زندان اوین می‌نویسد: «روش‌های بازجویی در جمهوری اسلامی خروس را نیز وادار به تخم‌گذاری می‌کند.»

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی