لوموند: دیگر نمی دانیم در ایران چه کسی حکومت می کند

بدست admin • ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ • دسته: اخبار ایران٬ مقالات

دو کارشناس در امور سیاسی ایران، نقش سپاه پاسداران، در رقابت های میان ملایان، که کشور را به ویرانی کشانده است، بررسی می کنند. شیوه ی محاکمات نمایشی که محکومیت، پیش از دادرسی تعیین شده است، مخالفان را که دشمنان خدا هستند ، زندانی می کنند و به کیفرمی رسانند. ایران در بحران کامل سیاسی درونی، میان پاسداران طرفدار احمدی نژاد، و پاسداران قدیمی، آنان که به جمهوری وفادارند ( نه الزاما به رئیس جمهور) بسر می برد. برنارد هورکاد و آزاده کیان ـ تری بوت دو کارشناس در امور سیاسی ایران، و پژوهشگر در سازمان پژوهش های علمی فرانسه ، انگیزه های این بحران سیاسی را بازگو می کنند.

زور آزمایی
این دوکارشناس هم آوا هستند، انتخاب دوباره ی احمدی نژاد، که اعتراض گسترده مردم را به دنبال داشت، بزرگترین بحران، سیاسی رژیم ، از روی کارآمدن ملایان تا کنون بوده است. در این بحران حاکمیت، شدیدا مورد اعتراض قرار گرفته است، و اوضاع آنچنان پیچیده شده است، که دیگر نمی دانیم، در ایران چه کسی حکومت می کند، و چه کسی فرمان می راند ؟
از دیدگاه برنارد هورکاد، گروه هایی که چشم انداز سیاسی ایران را تشکیل می دهند، به درستی قابل تشخیص نیستند. از یک سو، سپاهیان پاسدار که بازوی سرکوبگر رهبر هستند ، و به اقلیت مشهورند، آنان قدرت را در دست دارند، و با احمدی نژاد می کوشند، رژیم را از هر تعرضی به دورنگهدارند. اینان، آخرین پاسداران هستند، که در جنگ ایران و عراق شرکت نکرده و آسیبی ندیده اندوی می افزاید بسیاری از شخصیت های سیاسی ارجی برای آن ها قایل نیستند.
از سوی دیگر نخستین پاسداران انقلاب هستند، که به آن ها، جانبازان انقلاب می گویند. موسوی کاندیدای ناکام رئیس جمهوری یکی از آنان است، آنان فریاد می زنند، که از حق قانونی خود بی بهره شده اند. امروز آن ها به امور سیاسی و اقتصادی کشور می پردازند، انتخاب احمدی نژاد را قانونی نمی دانند. و احمدی نژاد را به اداره نادرست برنامه انرژی هسته یی و رفتار نا درست درروابط بین المللی متهم می کنند.
پاسداران اقلیت، که از طرفداران احمدی نژاد هستند، در شدت عمل و سخت گیری رژیم، و تشدید کیفر مخالفان، و مخالفت با کشورهای بیگانه پافشاری می کنند، در حالی که بسیاری از جانبازان چنین نمی پندارند.

نظامی کردن کشور
به گفته ی آزاده کیان ـ تی بوت، پاسداران طرفدار احمدی نژاد که امور کشور را در دست دارند، می کوشند، حاکمیت را در کنترل خود درآورند، و آن چیزی است، که نظامی کردن کشور نامیده می شود، تا بتوانند، مخالفان را زندانی کرده ،شکنجه نموده، و نابود کنند. پاسداران طرفدار احمدی نژاد خواهان آنند، که بنیاد های سیاسی کشور از میان برود و تنها حاکمیت مذهبی برجای بماند.
برنارد هورکاد با آزاده کیان ـ تی بوت، هم آوا شده و می گوید، اینان خواهان، حکومتی مذهبی می باشند، حکومتی مشابه آنچه در نزد طالبان یافت می شود، و در آن برای اسلامی کردن رژیم ،حاکمیت مردم را از میان می برند و درپایان حکومت خدا برپا شده، و رژیم در دژنفوذ ناپذیر جای می گیرد. آنان براین پندارند، هدف آنان این است که، رژیم برای پایندگی به یک پشتیبانی همه سویه نیازمند است. آن ها مخالف رابطه با کشور های دیگر و سازمان های بین المللی هستند.

محاکمات
آزاده کیان ـ تی بوت، این محاکمات نمایشی که ملایان به راه انداخته اند، محاکماتی است ، که کیفرها ، پیش از این که دادرسی آغاز شود ،تعیین شده است ، و در واقع ، بخشی از تبلیغات رژیم است، ملایان و احمدی نژاد با این محاکمات می خواهند ، وانمود کنند، که رژیم در خطر نابودی است، و با این زمینه سازی ها، برای جلوگیری از سقوط رژیم، بهر زشتی تن می دهند. ولی با این همه تبلیغات، اکثریت مردم ایران ، این دادگاه ها را قبول ندارند.
به گفته ی برنارد هورکات، این دادگاه ها ثمره یی ندارند. نه تنها بخشی از مردم آن را تایید نمی کنند، مردم از مخالفان می خواهند که موضع خود را تقویت کنند.
وی می افزاید، با وجود خوش بینی ناچیز،از سرنوشت کلوتید رایس نگران نمی باشد، زیرا، جوان فرانسوی که در این دادگاه به اتهام شرکت در تظاهرات علیه احمدی نژاد محاکمه می شود، فکر می کنم مورد عفو قرار گیرد. این محاکمه می تواند نمونه یی برای دیگران باشد، ولی خیلی زود او برای ملایان دست و پاگیر خواهد بود. افزوده براین، احمدی نژاد برای به دست آوردن پشتیبانی نمایندگان مجلس بیدرنگ باید خود را به آن ها نزدیک کند.

خروج از بحران
به گفته برنارد هورکاد، ایران از درون رو به ویرانی است ، زیرا اکنون کشور در یک تنگنای سیاسی است. خامنه یی با صحه گذاشتن برانتخاب احمدی نژاد به رئیس جمهوری، با وجود مخالفت پنجاه در صد مردم، بی ارج شده است، با این رفتارناستوده ، وی در یک پارچگی مردم ناکام شد.
برنارد هورکاد برای خروج از بن بست ، سه فرض زیر را پیش بینی می کند:
۱- اگردرهفته ی آینده مجلس از دادن رای اعتماد به دولت احمدی نژاد خودداری کند، وی از سوی رهبر برکنار می شود.
۲- مجلس به دولت احمدی نژاد رای اعتماد بدهد، و این چیزی است، که به آن شک دارم.
۳- رئیس جمهور می تواند بحران کنونی را طولانی کند، و بدون رای مجلس، و حتی رای عدم اعتماد مجلس به کار خود ادامه دهد.
به گفته ی آزاده کیان ـ تی بوت، خروج از بحران شرط بقای رژیم است.

۲۵ امرداد، ۱۶ اوت ۲۰۰۹

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی