آماده باش نیروهای امنیتی در آستانه انتخابات افغانستان

پلیس کابل درحال بازرسی یک اتومبیل

در آستانه رای گیری تدابیر امنیتی تشدید شده است

درحالی که مردم افغانستان تا ساعاتی دیگر برای انتخاب رئیس جمهوری آینده پای صندوق های رای می روند، نیروهای امنیتی در این کشور در حال آماده باش کامل قرار گرفته اند تا با تهدیدهای احتمالی طالبان مقابله کنند.

حدود 300 هزار نیروهای امنیتی افغان و خارجی برای حفاظت از 17 میلیون رای دهنده در 6969 محل اخذ رای مستقر خواهند شد.

حامد کرزی رئیس جمهور افغانستان مردم این کشور را ترغیب کرده است "برای ثبات کشور، برای صلح در کشور و برای پیشرفت کشور" پای صندوق ها بروند.

پیشتر نیروهای امنیتی سه مهاجم به یک بانک در کابل را که ظن آن می رود پیکارجو بوده باشند کشتند.

همزمان دولت افغانستان در پی صدور دستوری دایر بر منع رسانه ها از پوشش اخبار خشونت ها در روز انتخابات تحت فشار قرار گرفته است.

سازمان ملل خواستار رفع این ممنوعیت شده است و می گوید که قانون اساسی افغانستان آزادی مطبوعات را تضمین می کند. برخی خبرنگاران از آزار و ضرب و شتم خود توسط نیروهای امنیتی خبر داده اند.

روز سه شنبه بیش از 20 نفر در حملاتی در نقاط مختلف افغانستان از جمله در اثر یک بمبگذاری انتحاری در پایتخت کشته شدند.

'همه شرکت کنند'

آقای کرزی پس از شرکت در مراسمی به مناسبت روز استقلال در گفتگو با خبرنگاران گفت او می خواهد مطمئن شود تمامی کسانی که برای رای گیری ثبت نام کرده اند روز پنجشنبه رای خود را به صندوق خواهند انداخت.

وی گفت: "من از همه مردم می خواهم، هر کجا که هستند - در روستاها، در خانه ها، در نواحی دورافتاده، در دره ها - بیایند و به صورت میلیونی رای بدهند تا این کشور را با موفقیتی بزرگتر و بهتر روبرو کنند."

وی افزود: "دشمنان حداکثر تلاششان را خواهند کرد، اما اثری ندارد."

انتقال صندوق های رای گیری با چهارپا

تا این لحظه - چهارشنه - یک پنجم مراکز اخذ رای تجهیزات لازم برای رای گیری را دریافت نکرده اند

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل گفت افغان ها با شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به "آوردن انرژی تازه در حیات سیاسی افغانستان کمک خواهند کرد و حداکثر تعهد خود برای کمک به صلح و رفاه ملت را نشان خواهند داد."

نظرسنجی ها نشان می دهد که میزان حمایت از آقای کرزی 45 درصد است و عبدالله عبدالله وزیر خارجه سابق در دولت او نیز از حمایت 25 درصدی برخوردار است.

نتایج مقدماتی باید عصر شنبه اعلام شود. اگر کاندیدایی که بیشترین آرا را به دست آورده موفق به کسب 50 درصد آرا نشده باشد، انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد که در ماه اکتبر برگزار خواهد شد.

مراکز اخذ رای قرار است ساعت هفت صبح گشایش یابد اما با توجه به تهدیدهای امنیتی معلوم نیست چه تعداد فعال شود.

وزارت کشور می گوید حدود یک سوم کشور در معرض تهدیدهای جدی امنیتی قرار دارد، و اینکه در هشت ناحیه تحت کنترل طالبان هیچ صندوقی نصب نخواهد شد.

به علاوه یک پنجم مراکز اخذ رای هنوز مواد لازم برای رای گیری را دریافت نکرده اند، هرچند مقام ها می گویند که این مراکز تا صبح پنجشنبه از تجهیزات کامل برخوردار خواهند شد.

روز چهارشنبه سه مامور انتخاباتی هنگام تحویل صندوق های رای در ولایت بدخشان در شمال شرق در اثر انفجار بمب کشته شدند و دو نفر نیز در انفجار مشابهی در قندهار جان باختند.

مقام های محلی در شهر قندهار که نگران خشونت های بیشتر هستند گفتند که جاده ها را به روی تردد اتومبیل ها خواهند بست.

طالبان در بیانیه ای گفت که 20 بمبگذار انتحاری وارد کابل شده اند و خود را برای حملات آماده می کنند.

وزارت خارجه افغانستان روز سه شنبه در بیانیه ای "از کلیه رسانه های داخلی و خارجی" خواست تا از پخش خبر هرگونه حادثه خشونت بار "از ساعت شش صبح تا هشت شب در روز 20 اوت خودداری کنند."

وزارت کشور نیز در بیانیه جداگانه ای از کلیه رسانه های جمعی خواست "از پا نهادن به صحنه هرگونه حادثه تروریستی مانند بمبگذاری انتحاری، انفجارها یا حملات راکتی، خودداری کنند چرا که ممکن است باعث تخریب شواهد اولیه در تحقیقات شود."

اما رحیم الله سمندر از انجمن روزنامه نگاران مستقل افغان گفت: "ما از این دستور پیروی نخواهیم کرد. ما گزارشگری عادی خود و پخش اخبار را ادامه خواهیم داد."

منبع: بی بی سی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی