دادستان رفع توقیف کرد، بازپرس حکم به ادامه توقیف داد

ایران | 17.08.2009

اعتماد ملی:
دادستان رفع توقیف کرد، بازپرس حکم به ادامه توقیف داد

سعید مرتضوی، دادستان تهران اعلام کرد که روزنامه اعتماد ملی توقیف نشده و انتشار آن تنها به علت مشکلات چاپخانه یک روز به تعویق افتاده است. ولی بازپرس ویژه کارکنان دولت حکم به ممنوعیت انتشاراین روزنامه تا اطلاع ثانوی داد.

روز یکشنبه بیست و پنجم مرداد ماه طی تماس تلفنی با مسئولان روزنامه اعتماد ملی ارگان حزب اعتمادملی به دبیرکلی مهدی کروبی، خبر توقیف موقت این روزنامه به دستور دادستان تهران اعلام شد. ماموران قضایی دادستانی نیز با حضور در چاپخانه مانع انتشار شماره روز دوشنبه بیست وششم مرداد این روزنامه شدند.

"محمد جواد حق شناس" مدیرمسئول اعتماد ملی در گفت وگو با ايرنا گفت: «حدود ساعت ۱ و ۴۵دقيقه بامداد دوشنبه ناظر چاپ تلفنی به من اعلام کرد که نمايندگان دادستانی خواستار ديدن فيلم، زينک و نسخه های چاپ شده روزنامه هستند که اين خواسته آنان انجام شد».

به گفته‌ی حقشناس پس از رویت روزنامه شماره دوشنبه، ماموران دادستانی اعلام کردند که این شماره قابل چاپ نیست. وی سپس چنین نتیجهگیری کرد که تنها شماره دوشنبه توقیف شده و بنابراین روزنامه از روز سهشنبه مطابق معمول منتشر خواهد شد.

روز دوشنبه سعید مرتضوی دادستان تهران نیز اعلام کرد که روزنامه اعتماد ملی توقیف نشده و علت عدم انتشار آن مشکلات چاپخانه بوده است.

طی تماسی که حدود ساعت ۵ بعدازظهر به وقت ایران با تحریریه روزنامه اعتماد ملی گرفتیم، مطلع شدیم که کارکنان این روزنامه مطابق معمول سر کار خود حاضر هستند و روزنامه را برای شماره روز سهشنبه بیست و هفت مرداد آماده میکنند.

توقیف دوباره

دقایقی پس از این تماس تلفنی ما با تحریریه اعتماد ملی، خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا به نقل از بازپرس شعبه سیزده دادسرای کارکنان دولت اعلام کرد که انتشار روزنامه اعتماد ملی به دلیل اصرار بر چاپ مطالب مجرمانه تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

بازپرس ویژه کارکنان دولت در نامه‌ای خطاب به معاونت مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: «با توجه به اينكه روزنامه اعتماد ملی به مدير مسئولی آقای جواد حق‌شناس بر اساس شكايات متعدد خصوصی و عمومی تحت تعقيب بوده و علی‌رغم كثرت شكايت و موارد اتهامی و تذاكرات دادسرا و احضارهای مكرر، كماكان به انتشار مطالب خلاف قانون و مجرمانه اصرار ورزيده است به نحوی كه در شماره‌های اخير به چاپ مطالبی پرداخته كه برخلاف امنيت ملی و مصالح عمومی كشور است لذا در راستای پيشگيری از وقوع جرايم دستور فرمائيد تا اطلاع ثانوی از انتشار نشريه فوق ممانعت به عمل آمده و نتيجه به اين شعبه اعلام شود».

متاسفانه تلاشهای ما برای تماس با مدیرمسئول این روزنامه بینتیجه ماند اما یکی از اعضای تحریریه اعتماد ملی در تماس تلفنی ما با این روزنامه، خبر ایسنا را تایید کرده و گفت توقیف این روزنامه ادامه دارد.

تجمع طرفداران اعتماد ملی در میدان هفت‌تیر

به گفته‌ی شاهدان عینی از ساعات اولین روز دوشنبه بیست و ششم مرداد، نیروهای پلیس در برابر ساختمان روزنامه اعتماد ملی مستقر شده و مانع تجمع افراد در مقابل این روزنامه می‌شدند.

یک شاهد عینی گفت که مردم با سر دادن شعارهایی از قبیل ’’مرگ بر دیکتاتور‘‘ و کروبی کروبی حمایتت می‌کنیم‘‘ به سمت میدان هفت‌تیر حرکت کردند. این شاهد می‌گوید نیروهای پلیس با باتوم به متفرق کردن مردم پرداختند.

پایگاه اطلاعرسانی آینده نیز از وقوع درگیریهای پراکنده در خیابان کریمخانزند خبر داد.

پس از انتشار نامه مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی در مورد تجاوز جنسی به زندانیان در بازداشتگاهها و زندان اوین، جمعه بیست و سوم مردادماه، در نمازجمعه تهران اعلامیههایی پخش شد که در آن از ’’امت حزبالله‘‘ خواسته شده بود تا روز شنبه با ’’عوامل مهدی کروبی‘‘ برخورد کنند. پس از آن کروبی در نامهای به قوه قضائيه درخواست تامین امنیت دفتر روزنامه اعتماد ملی را داده بود.

هوادارن حزب اعتماد ملی و مهدی کروبی نیز اعلام کردند که روز شنبه برای دفاع از روزنامه مقابل دفتر آن تجمع خواهند کرد، ولی کروبی طی بیانیهای از مردم خواست تا برای جلوگیری از درگیری میان طرفداران و مخالفانش تجمع خود را در روز دوشنبه برگزار کنند.

اما سایت رسمی حزب اعتماد ملی روز یکشنبه اعلام کرد که تجمع دوشنبه لغو شده است. با این حال شاهدان عینی میگویند از ساعات قبل از ظهر دوشنبه حضور مردم در خیابانکریمخان و اطراف ساختمان اعتماد ملی مشهود بوده است.

آخرین گزارش‌ها حاکی از حضور موتورسوارهای لباس شخصی و نیروهای ضد شورش در میدان هفت‌تیر و اطراف ساختمان اعتماد ملی است. این نیروها به پراکنده کردن مردم معترض مشغولند.

به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر تحکیم وحدت (ادوار نیوزتا کنون شمار ۱۵ نفر از تظاهرکنندگان در دستگیر شدهاند. گفته میشود که بازداشتشدگان با اتومبیلها ون به مکان نامعلومی منتقل شدهاند.

نویسنده: میترا شجاعی


منبع صدای آلمان

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی