درخواست عدم پوشش خبری خشونت های افغانستان در روز انتخابات

پوشش خبری سخنرانی عبدالله عبدالله در روز 17 اوت

پوشش خبری سخنرانی عبدالله عبدالله در روز 17 اوت

دولت افغانستان از رسانه های داخلی و خارجی خواسته است در روز رای گیری در انتخابات ریاست جمهوری، خبر خشونت های احتمالی را پوشش ندهند مبادا رای دهندگان را بترسانند.

دولت رسانه ها را ترغیب کرد در فاصله ساعت شش صبح تا هشت شب روز پنجشنبه که محدوده زمانی رای گیری است خبری از حملات منتشر نکنند و از گزارشگران خواست از رفتن به صحنه اینگونه حوادث پرهیز کنند.

فعالان حقوق بشر و خبرنگاران این دستور را محکوم کرده اند.

این اعلامیه پس از آن منتشر شد که روز سه شنبه نزدیک به 20 نفر در حملاتی در سراسر افغانستان از جمله یک انفجار انتحاری در کابل کشته شدند.

رای گیری پنجشنبه دومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از زمان حمله آمریکا در سال 2001، که به سقوط طالبان انجامید، خواهد بود.

انتظار می رود حامد کرزی بار دیگر انتخاب شود، با این حال خبرنگاران می گویند به دلیل چالش شدیدی که عبدالله عبدالله وزیر خارجه سابق متوجه او کرده است، رای گیری ممکن است به دور دوم کشیده شود. ده ها نفر در این رقابت شرکت دارند.

وزارت خارجه افغانستان روز سه شنبه در بیانیه ای گفت: "از کلیه رسانه های داخلی و خارجی تقاضا می شود از پخش خبر هرگونه حادثه خشونت بار در جریان انتخابات از ساعت شش صبح تا هشت شب در روز 20 اوت خودداری کنند."

وزارت کشور نیز از کلیه رسانه های جمعی خواست "به صحنه هرگونه حادثه تروریستی مانند بمبگذاری انتحاری، انفجارها یا حملات راکتی، که ممکن است باعث تخریب شواهد اولیه در تحقیقات شود، پا نگذارند."

سیامک هراوی سخنگوی آقای کرزی گفت: "این تصمیم تاثیر منفی رسانه ها را مهار می کند. اگر اتفاقی بیافتد، این مانع اغراق آن توسط رسانه ها می شود، تا مردم نترسند و بیایند رای بدهند."

اما روزنامه نگاران و فعالان گفتند مردم افغانستان حق دارند از تهدیدهای امنیتی که با آن روبرو هستند با خبر باشند.

رحیم الله سمندر رئیس انجمن روزنامه نگاران مستقل افغان به خبرگزاری رویتر گفت: "ما چنین حرکاتی برای محروم کردن مردم از دستیابی به اخبار را محکوم می کنیم."

سازمان "دیده بان حقوق بشر" که در نیویورک مستقر است نیز گفت: "تلاش برای سانسور در ارائه گزارش از خشونت ها، نقض بی دلیل آزادی مطبوعات است."

این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که پیکارجویان تهدیدهای خود برای ایجاد اختلال در هفته انتخابات را عملی کردند و این علیرغم تشدید تدابیر امنیتی پیش از روز رای گیری بود.

روز سه شنبه یک بمبگذار انتحاری در کابل پایتخت افغانستان کاروانی از نیروهای غربی را هدف گرفت که باعث قتل 10 نفر و مجروح شدن 50 نفر دیگر شد.

نیروی تحت فرماندهی ناتو گفت یک سرباز ناتو و نه افغان، از جمله دو خدمه سازمان ملل، در این انفجار کشته شدند. طالبان مسئولیت حمله را به عهده گرفت.

در سایر حملات روز سه شنبه راکتی به یک مجتمع ریاست جمهوری در کابل برخورد کرد و دو سرباز آمریکایی نیز در اثر انفجار بمبی جاده ای در شرق کشور کشته شدند.

در شمال افغانستان نیز که اغلب امن است، یک نامزد انتخاباتی در جوزجان به ضرب گلوله کشته شد و سه کارمند نهادهای انتخاباتی نیز در اثر برخورد اتومبیل آنها به یک بمب در جاده کشته شدند.

دو غیرنظامی و سه سرباز افغان نیز در اثر یک بمبگذاری انتحاری در جنوب ارزگان کشته شدند.


BBC

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی