نماینده مجلس خواستار دریافت شواهد درباره 'دفن جمعی قربانیان خشونتها'

تجمع هشتم مرداد در بهشت زهرا و حضور پلیس

بهشت زهرا روز هشتم مرداد صحنه تجمع مخالفان در مراسم چهلم برخی از قربانیان خشونت ها بود

یک نماینده محافظه کار مجلس ایران در تازه ترین واکنش به ادعای یک وبسایت خبری وابسته به اصلاح طلبان در ایران دایر بر دفن جمعی ده ها نفر از قربانیان خشونت های پس از انتخابات خواستار ارائه مدارک در این زمینه شده و سعی کرده است این گزارش را کمرنگ جلوه دهد.

همزمان سایت نوروز وابسته به حزب مشارکت ایران اسلامی که این خبر را ابتدا روز جمعه منتشر کرده بود در واکنش به تکذیب خبر از سوی یک نماینده دیگر مجلس می گوید تصاویر و فیلم های دفن دسته جمعی این افراد را در آینده منتشر خواهد کرد.

سایت نوروز (norooznews.ir) در گزارش اولیه خود به نقل از یک کارمند بهشت زهرا نوشته بود که 44 جسد بدون نام و سایر مشخصات در روزهای 21 و 24 تیرماه در میان تدابیر شدید امنیتی در قطعه 302 بهشت زهرا دفن شدند.

این سایت قبلا گزارش داده بود که اجساد معترضان در سردخانه ای صنعتی در جنوب شرقی تهران انبار شده بود.

اکنون به گزارش "پارلمان نیوز" پایگاه خبری فراکسیون اقلیت مجلس، حمید رضا کاتوزیان، از نمایندگان جناح اکثریت و عضو کمیته ویژه پیگیری حوادث پس از انتخابات در مجلس، در واکنش به گزارش نوروز گفته است: "هرکس مستندی درباره دفن دسته جمعی کشته شدگان پس از انتخابات در بهشت زهرا دارد، به مجلس ارائه دهد."

اما وی با اظهار بی خبری از موضوع آن را در ردیف شایعات قلمداد کرد: "شایعات این روزها خیلی زیاد است، هرکس یک سایت زده و در سایت خود می نویسد چنین اتفاقاتی رخ داده اما این خبرها قابل اعتماد نیست."

به هرحال این خبر که پیشتر انعکاس گسترده ای در سایت های فارسی مانند "بالاترین" داشت اکنون در مطبوعات بین المللی نیز منعکس شده و روزنامه های نیویورک تایمز و لس آنجلس تایمز روز یکشنبه گزارش هایی را به این خبر اختصاص دادند.

روز شنبه یک نماینده دیگر جناح محافظه کار مجلس این گزارش را تکذیب کرده بود.

فرهاد تجری، دیگر عضو کمیسیون بررسی حوادث پس از انتخابات، به "پارلمان نیوز" گفته بود: "اصل خبر دروغ است چه برسد به اینکه تعیین کنند کدام افراد دفن و خاکسپاری شده‌اند."

سایت نوروز روز یکشنبه اول شهریور در انتقادی گزنده از آقای تجری نوشت که او بدون تحقیق و بی آنکه به بهشت زهرا برود، به تکذیب آن پرداخته است.

در این مطلب آمده است: "... بر آن شدیم تا شماره جوازهایی را که برای دفن این عزیزان جانباخته صادر شده و در بالای سر این قبور تا این ساعت نصب بوده است منتشر نماییم تا شاید آقای تجری و دیگر دوستانشان کمی هم به وظایف اصلی شان که دفاع از حقوق و منافع این مردم است بیاندیشند."

این سایت سپس 44 شماره را با ذکر تاریخ (28 مورد مربوط به 21 تیر و 16 مورد مربوط به 24 تیر) منتشر کرده است که می گوید شماره جواز دفن این 44 نفر است.

نوروز در مطلب خود از مردم تهران دعوت می کند برای ادای احترام به "این شهدا" در قطعه 302 بهشت زهرا حضور یابند و می نویسد: "پایگاه اطلاع رسانی نوروز در روزهای آینده و در زمان مقتضی تصاویر و فیلم های دریافتی در مورد این واقعه را منتشر می کند."

پیشتر در روز شنبه مجید نصیرپور از نمایندگان اصلاح طلب مجلس در گفت و گو با "پارلمان نیوز" خواستار بررسی گزارش دفن جمعی قربانیان خشونت ها شده بود.

وی که عضو کمیسیون اجتماعی مجلس است گفت: "از آنجا که سازمان بهشت زهرا زیر مجموعه کمیسیون اجتماعی است در جلسه این کمیسیون، درخواست بررسی این خبر را مطرح خواهم کرد."

با این حال او نیز خواستار احتیاط درباره چنین گزارش هایی شد: "در شرایط فعلی جامعه نیازمند آرامش است و من فکر می کنم پیش از انتشار اخبار باید صحت و سقم آن مشخص شود."

هنوز آمار دقیق و قابل اعتمادی از تعداد کسانی که در جریان سرکوب اعتراضات و ناآرامی های پس از انتخابات کشته شدند در دست نیست.

مقام های دولتی شمار این افراد را حدود 30 نفر اعلام کرده اند که می گویند از جمله شامل 9 بسیجی نیز می شود اما یک کمیته تحت نظر میرحسین موسوی و مهدی کروبی نامزدهای مخالف، از تنظیم فهرستی از اسامی 69 کشته خبر داده است که می گوید هنوز نهایی نیست.

برخی گروه های حقوق بشر نگرانند تعداد کشته ها بیش از این باشد و روزنامه لس آنجلس تایمز به نقل از دیپلمات های غربی در تهران نوشته است که تخمین می زنند شمار کشته ها در سراسر ایران "صدها نفر" باشد.

مخالفان همچنین دولت و دستگاه های حاکم را متهم به ارتکاب شکنجه، تجاوز جنسی و قتل بازداشتی ها می کنند. هرچند حکومت ایران آزار و کشتار سیستماتیک زندانیان مخالف - که آنها را اغتشاشگر می خواند - را رد کرده اما به بروز تخلفات جدی در حداقل یک بازداشتگاه اذعان کرده است.

BBC

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی