مراسم تحلیف ریاست جمهوری صبح چهار شنبه برگزار می شود: BBC


مراسم تحلیف ریاست جمهوری صبح چهارشنبه برگزار می شود

مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان برگزار خواهد شد
درحالی که قرار است مراسم تحلیف ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد صبح روز چهارشنبه برگزار شود، برخی مخالفان از قصد خود برای برگزاری تجمعات اعتراضی تازه در میدان بهارستان تهران، محل مراسم، خبر داده اند.
مراسم تحلیف قرار است ساعت 9 صبح در محل پارلمان ایران برگزار شود که دو روز پس از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی خواهد بود.
آلمان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا گفته اند که برای آقای احمدی نژاد نامه تبریک نخواهند فرستاد.
منابع خبری ایران می گویند که قرار است این مراسم به طور زنده از تلویزیون ایران پخش شود.
با این حال در پی اعتراضات بی سابقه ای که پس از اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات شکل گرفت، گزارش می شود که ممکن است نمایندگان اصلاح طلب مجلس و دیگر چهره های برجسته اصلاح طلب این مراسم را تحریم کنند.
وبسایت ها و وبلاگ های مخالفان و نزدیک به اصلاح طلبان از روزها پیش خواستار اعتراضات تازه در روز چهارشنبه در میدان بهارستان، برابر مجلس، شده اند و گفته اند که در صورت مسدود شدن این میدان توسط نیروهای امنیتی تظاهرات خود را به نواحی اطراف از جمله میدان امام خمینی و مقابل بازار منتقل خواهند کرد.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس این درخواست ها از جمله از سوی تعدادی از وبسایت ها و وبلاگ های نزدیک به میرحسین موسوی، نامزد معترض انتخابات، که پیروزی محمود احمدی نژاد را آمیخته به تقلب می داند، مطرح شده است.
مخالفان همچنین از معترضان خواسته اند در برابر بازارهای اصلی سایر شهرها تجمع کنند.
مقام های ایرانی طی هفته های اخیر برای جلوگیری از اعتراضات مشابه مخالفان، نیروهای امنیتی را به طور گسترده در مکان هایی که مخالفان برای تظاهرات در آن برنامه ریزی کرده بودند گسیل کرده اند و انتظار می رود تدابیر امنیتی در روز چهارشنبه برابر مجلس شدید باشد.
از جمله روز دوشنبه پس از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر ایران تعداد زیادی از نیروهای ضدشورش در خیابان ها و میادین مرکزی و شمالی تهران مانع برگزاری تظاهرات مخالفان شدند با این حال تجمعاتی شکل گرفت.
برخی گزارش ها حاکیست که رقبای اصلی آقای احمدی نژاد مراسم چهارشنبه را تحریم خواهند کرد.
از جمله روزنامه اعتماد ملی نوشت: "گمانه زنی هایی هست از این که فراکسیون اقلیت در مجلس (اصلاح طلبان) در مراسم سوگند فردا شرکت نخواهند کرد و این مساله اصولگرایان را خشمگین کرده است."
روزنامه اعتماد نیز در مقاله ای نوشت: "در جلسه تحلیف احمدی نژاد به يقين عکس های يادگاری زيادی از صندلی خالی آيت الله هاشمی رفسنجانی، آيت الله ناطق نوری، مهدی کروبی، محمد خاتمی، حسن روحانی، محسن رضايی و بسياري از بزرگان ديگر خواهند انداخت تا در تاريخ به يادگار بماند."
چهارده مرداد سالگرد صدور فرمان مشروطيت از سوی مظفرالدين شاه قاجار است.
همزمان گزارش می شود که مهدی کروبی، دیگر نامزد اصلاح طلبان در انتخابات و دبیر کل حزب اعتماد ملی، در مصاحبه با یک روزنامه اسپانیایی گفته است که او و میرحسین موسوی به اعتراضات خود علیه دولت احمدی نژاد ادامه خواهند داد.
به گزارش رویتر وی به روزنامه ال پیز گفت: "نه موسوی و نه من عقب نشینی نکرده ایم. ما به اعتراض ادامه خواهیم داد و هرگز با این دولت همکاری نمی کنیم."
وی بار دیگر ناآرامی ها و اعتراضات اخیر را مستقیما ناشی از نحوه برگزاری انتخابات دانست.
وی گفت: "... اگر مسئولان طور دیگری عمل کرده بودند، هرگز این مشکلات را نمی داشتیم، زیرا اکثریت کسانی که اعتراض کردند به همین دلیل چنین کردند."

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی