دالایی لاما رهبر بودائیان تبت در حمایت از جنبش سبز ایران

دالایی لاما رهبر بودائیان تبت در حمایت از جنبش سبز ایران
(درباره وی)

دالایی لاما و نازنین افشین جم

درباره دالایی لاما

تنزین گیاتسو چهاردهمین دالایی لاما رهبر بودائیان تبت است.
واژهٔ دالایی در زبان مغولی به معنی «اقیانوس» است و لاما در زبان تبتی واژهٔ «پیر» به معنی مرشد است. دالایى لاما «حضرت مقدس» در سال 1935 در روستاى کوچکى در شمال شرقى تبت به جهان آمده است.و از سال 1917-1959 دالایی لاما رئیس حکومت تبت بود و در کاخ پوتالا که در شهر لهاسا است اقامت داشت .
در 24 سالگى در فلسفه بودایى دکترا گرفت. دالایى لاما در پکن با مائوتسه تونگ رهبر چین دیدار کرده تا با او درباره روند صلح گفت وگو کند. او غالباً مى گوید: «من تنها یک راهب بودایى ساده ام - نه بیشتر، نه کمتر.» او هر روزصبح ساعت ۴ از خواب برمی خیزد و به مدیتیشن مى پردازد.
اکنون بمدت چهار دهه است که در دارمسالا، هندوستان زندگی می‌کند و هدایت دولت در تبیعد تبت را بر عهده دارد. او پاداش صلح نوبل را بخاطر فعالیت های بشردوستانه اش دریافت کرده است. و همچنین از چندین دانشگاه دکتراهاى افتخارى به او اهدا شده است.
کتاب ها و سخنرانی های دالایی لاما گنجینه ای است برای بهتر زیستن و خودشناسی.
به باور او صلح درونی مى تواند صلح و آرامش بیرونى را در پى داشته باشد.
دالایى لاما پیوسته در کوشش است که راهکار صلح آمیزى براى مسأله تبت بیابد.

درباره نازنین افشین جم

نازنین افشین جم از فعالان حقوق بشر در زمینه مسائل ایران است. وی در سال ۲۰۰۷ میلادی فعالیت برای آزادی دختری نوجوان و هم‌نام وی که در ایران به اعدام محکوم شده بود کمپینی را ایجاد کرد که مورد توجه رسانه‌ها و مردم کشورهای جهان بخصوص کانادا قرار گرفت و در نهایت به آزادی «نازنین فاتحی» انجامید. وی از فعالین حقوق زنان و بشر در ایران است و از یک رفراندوم آزاد برای تشخیص نوع حکومت توسط اراده مردم حمایت می‌کند. وی از یک نظام آزاد سکولار مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر حمایت می‌کند.

شبکه خبر مسیحیان فارسی زبان

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی