گزارش جالب نویسنده آمریکایی از سفر سه هفته ای به ایران

هنگامی که من در بازار فرش این صحبت ها را می کردم انتظار داشتم یک مامور حکومت از پشت تخته های فرش و در گوشه و کنار باشد و مرا دستگیر کند اما این طور نبود و من اشتباه می کردم.

عصر ایران - "نانسی کرامر" نویسنده و دستیار آموزشی در آمریکا در یاداشتی در روزنامه " کانزاس استار " مشاهدات خود را از سفر سال گذشته خود به ایران شرح می دهد که به اختصار می آید.

به گزارش عصر ایران این زن آمریکایی می نویسد : " من سال گذشته یک سفر 3 هفته ای به ایران داشتم و از 7 شهر این کشور دیدن کردم . من از دیدن جلوه های هنر و معماری اسلامی در این کشور تحت تاثیر قرار گرفتم . ایرانی ها به شعر و شاعری ارج می گذارند . من از دیدن بادگیرهای سنتی ایرانی ها و نبوغی که آنها برای خنک کردن خانه هایشان در هزاران سال قبل به کار می بردند حیران ماندم ".

هنوز بیش از 25 هزار " قنات " سنتی در روستاهای ایران ، آب مزارع ، خانه ها و کشتزارهای روستایی را تامین می کنند . اما جالب تر از همه چیزهایی که دیده ام ، مهمان نوازی ایرانی ها برای من غیر قابل پیش بینی بود . ایرانی ها انسان هایی به غایت مودب بودند و برخی از آنها از دیدن توریست های آمریکایی بسیار خوشحال می شدند.

برای من نکته جالب این بود که می دیدم بسیاری از ایرانی ها آشکارا نارضایتی و سرخوردگی خود را از حکومت شان ابراز می کردند .

همه ساله بیش از 700 هزار جوان (زن و مرد) ایرانی که بسیاری از آنها دانش آموخته و متخصص هستند وارد بازار کار عقیم ایران می شوند . من در صحبت های مردم ایران سخنان ناراحت کننده ای از ماجراهایی که بر سر آنها در جریان جنگ هشت ساله با عراق ( که ما آمریکایی ها در آن موقع در کنار صدام حسین بودیم و به او موشک و هواپیما می دادیم ) رفته بود شنیدم .

اقتصاد ایران یک اقتصاد ورشکسته است و مردم در تامین سوخت با مشکل مواجه اند... هنگامی که من در بازار فرش صحبت می کردم انتظار داشتم یک مامور حکومت از پشت تخته های فرش و در گوشه و کنار باشد و مرا دستگیر کند اما این طور نبود و من اشتباه می کردم .

به محض بازگشت از ایران من شروع به تحقیق درباره این کشور کردم . من بیش از 35 کتاب درباره ایران خواندم و در بیش از 15 سمینار ویژه درباره ایران سخنرانی کردم . من به شنوندگان و مخاطبان خود می گفتم که با توجه به آن چیزهایی که در ایران دیدم در 5 سال آینده احتمالا شاهد یک تغییر عمده و بزرگ در این کشور خواهیم بود ...که چند ماه پیش شاهد بودیم که در ایران اعتراضات گسترده ای به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این کشور صورت گرفت.

من با این ایده پرزیدنت اوباما که باید به ایرانی ها اجازه داد که خود سرنوشت آینده کشورشان را به دست گیرند ، عمیقا موافقم . اما ما چه کاری می توانیم برای آنها انجام بدهیم ؟ همین جا در شهر کانزاس هزاران ایرانی در کنار ما زندگی می کنند.

ما می توانیم آنها را پیدا کنیم و به آنها بگوییم که از تلاش های هم میهنان تان برای به دست گرفتن سرنوشتشان حمایت می کنیم . ما می توانیم بیشتر راجع به مذهب تشیع که آمیخته با تار و پود زندگی روزانه ایرانیان است ، تحقیق کنیم. ما می توانیم درباره گذشته پر افتخار ایرانی ها و اینکه آنها یک روز بزرگ ترین امپراتوری روی زمین را بنا نهاده اند بیشتر بیاموزیم .

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی