فیلترینگ گسترده وب‌سایت‌های خبری در ایران

موج جدید فیلترینگ سایت‌های خبری در ایران آغاز شده‌ است.

گزارش‌ها از ایران حاکی است در آستانه روز قدس و فراخوان معترضان به نتیجه انتخابات برای حضور در راهپیمایی روز جمعه، برخی سایت‌های خبری فیلتر شده‌اند.

تارنمای موج سبز آزادی از فیلتر پایگاه اینترنتی «تغییر» خبر داده‌ است. تغییر، پس از فیلترینگ تارنمای «سحام‌نیوز»، به عنوان پایگاه خبری حزب اعتماد ملی فعالیت می‌کرد و اخبار مربوط به مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج انتخابات را پوشش می‌داد.

پایگاه اطلاع‌رسانی «نوروز» نیز از حملات گسترده اینترنتی به هاست و سرور خود خبر داده‌ است.
نوروز که از مدت‌ها پیش فیلتر شده بود، پایگاه خبررسانی حزب مشارکت است و در انتخابات از نامزدی میرحسین موسوی حمایت می‌کرد.

دو تارنمای «قلم‌نیوز» و «کلمه»، وابسته به میرحسین موسوی نیز بارها فیلتر و خبرنگاران آنها بازداشت شده‌اند.

تغییر، مدرسه فمنیستی، خبرنامه امیرکبیر، تغییر برای برابری، کرمان‌نما و پرشین بلاگ از جمله وب‌سایت‌های فیلتر شده در چند روز اخیر هستند

به گزارش نهادهای بین‌المللی، ایران یکی از سخت گیرانه‌ترین قوانین را درباره فیلترینگ دارد. یکی از مشاوران قوه قضائیه ایران، تعداد سایت‌های فیلتر شده تا آبان ۸۷ را پنج میلیون سایت عنوان کرده ‌است.

تغییر برای برابری؛ وب‌سایت کمپین یک ملیون امضا در تهران نیز روز گذشته برای بیست و یکمین بار فیلتر شد. پیش‌تر همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌ جمهوری ۲۲ خرداد ماه، این سایت فیلتر شده بود.

مدرسه فمنیستی؛ وب‌سایت فعالان جنبش زنان ایران، خبرنامه امیرکبیر؛ پایگاه خبری انجمن اسلامی دانشجویان امیرکبیر و پایگاه خبری کرمان‌نما؛ وابسته به اصلاح طلبان استان کرمان از دیگر وب‌سایت‌هایی هستند که در چند روز گذشته فیلتر شده‌اند.

پرشین بلاگ، میزبان رایگان بسیاری از وبلاگ‌های فارسی نیز روز بیست و سوم شهریور ماه به مدت ۲۴ ساعت فیلتر شده بود.

مسدود کردن وب‌سایت‌های اینترنتی در ایران با تصمیم کمیته‌ای تحت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور نمایندگان، صداوسیما، مخابرات و وزارت اطلاعات صورت می‌گیرد و شرکت خدمات ارتباطات داده‌ها مجری تصمیم گیری این کمیته ‌است. با این وجود برخی سایت‌ها اینترنتی با دستور مستقیم مقام‌های قضایی فیلتر می‌شوند.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم مقام‌های دولتی، بسیاری از شبکه‌های اجتماعی همچون فیس بوک و وب‌سایت‌های اشتراک فیلم و عکس همچون یوتیوب و فلیکر را فیلتر کردند. بسیاری از معترضان از این سایت‌های اینترنتی برای اطلاع‌رسانی استفاده می‌کنند.

رادیو زمانه

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی