مرتضوی: کارنامه ام در وقایع بعد از انتخابات درخشان است

سعید مرتضوی

حکم توقیف بیشتر نشریات و بازداشت فعالان سیاسی اصلاح طلب به امضای آقای مرتضوی بود

سعید مرتضوی دادستان سابق عمومی و انقلاب تهران کارنامه خود را در اعتراضات بعد از انتخابات ریاست جمهوری، "درخشان" توصیف کرده است.

آقای مرتضوی روز هشتم شهریور جای خود را به عباس جعفری دولت آبادی داد و بعد از آن از سوی غلامحسین محسنی اژه ای که دادستان کل کشور است به عنوان "معاون مطلق" دادستان کل کشور منصوب شد.

آقای مرتضوی در مراسم تودیع خود و معارفه دادستان جدید عمومی و انقلاب تهران گفته است:" دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اغتشاشات اخیر کارنامه درخشانی داشته است."

دادستان سابق عمومی و انقلاب تهران گفت که در ابتدای فعالیتش با حادثه 18 تیر 1378 رو به رو شده و انتهای فعالیتش نیز مصادف با حوادث پس از انتخابات بوده است.

به گفته آقای مرتضوی، در حادثه 18 تیر "رشادت و تلاش بازپرسان و دادیاران امنیت اجتماعی موجب شد که پرونده های این بحران سریع مورد رسیدگی قرار گیرد و در پایان دوره کاری با بحران اجتماعی پس از انتخابات مواجه شدیم که همکاران ما در خاموش کردن این بحران و فتنه، تلاش عظیمی کردند که جای تشکر دارد."

آقای مرتضوری زمانی قاضی دادگاه مطبوعات بود و احکام تعطیلی شمار قابل توجهی از روزنامه ها را صادر کرد و با سلب صلاحیت از برخی اعضای هیات منصفه، مانع از فعالیت این دادگاه شد.

وی هفت سال قبل به سمت دادستان عمومی و انقلاب تهران منصوب شد و در این سمت نیز به سختگیری و وارد کردن فشار به خصوص به متهمان پرونده های امنیتی شهرت یافت.

بازداشت های گسترده فعالان سیاسی در جریان اعتراضات پس از انتخابات مناقشه برانگیز ایران عمدتا با حکم سعید مرتضوی صورت گرفته و در خارج نیز، دولت کانادا آقای مرتضوی را متهم کرده است که در قتل زهرا کاظمی، روزنامه نگار ایرانی - کانادایی که هنگام بازداشت روی داد، دست داشته است.

از آقای مرتضوی شکایت هایی تسلیم دادگاه انتظامی قضات شده که تا کنون نتیجه مشخصی در پی نداشته است.

با تغییر رئیس قوه قضاییه، سعید مرتضوی از سمت دادستانی تهران برکنار شد و برخی از منتقدان آقای مرتضوی، این اقدام را به تلاش به منزله بهبود وجهه این قوه توصیف کردند اما کوتاه مدتی پس از آن، حکم انتصاب او به سمت معاونت دادستانی کل صادر شد.

نظارت بر ضابطان قضایی

دادستان جدید عمومی و انقلاب تهران گفته است:"نظارت دادستان بر ضابطان و حاضران در تحقیقات از نظر من جدی است اگر برخی توقع دارند به امر آنها این طرف و آن طرف بروم این کار را نخواهم کرد."

آقای جعفری دولت آبادی گفت: "به شدت با خواسته ضابطان که می گویند چه کسی را بازداشت، آزاد و یا محکوم کنید، برخورد می کنیم و چنین اظهاراتی را بر نمی تابم."

آقای جعفری دولت آبادی که پیش از این دادستان خوزستان بود، تاکید کرده " ضابطان و بازجویان باید در چارچوب قانون و مقررات و تحت اشراف دادستان انجام وظیفه کنند و مسئولیت آزادی ها، بازداشت ها و دستورات قضایی را می پذیرم چون من باید پاسخگو باشم."

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی