محمد خاتمی: جای دفاعی از جمهوری اسلامی باقی نمانده‌است


سکولار نیوز:سید محمد خاتمی، میگوید مردم در انتظار تشکیل دادگاه علنی برای رسیدگی به «جنایات مسلم و مشمئز کننده ای چون به رگبار بستن مردم و دستگیری های غیرقانونی» هستند.
به گزارش روابط عمومی دفتر محمد خاتمی، وی در جمع اعضای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت که رفتارهای اخیر جای دفاعی از جمهوری اسلامی باقی نگذاشته است.
به گفته وی با اتفاقات اخیر چهره نظام جمهوری اسلامی در جهان، غیرمنطقی، خشن، ناسازگار با معیارهای مسلم انسانی و اخلاقی، بی اعتنا به رأی مردم و حتی بی اعتنا به قوانین و موازین خود نشان داده می شود.

در جریان اعتراضات ۷۰ روز گذشته به نتایج انتخابات هزاران نفر از معترضان دستگیر و ده ها نفر کشته و زخمی شده اند. گزارش های رسیده از بازداشتگاه ها حاکی از مورد شکنجه قرار گرفتن بسیاری از دستگیرشدگان است.

رئیس جمهور پیشین ایران با بیان اینکه در جریان انتخابات و رویدادهای پس از آن «انحرافات بسیار بزرگی» وجود داشته و دارد، گفت که هیچ هزینه ای برای مقابله با این انحرافات و ترمیم اعتماد مردم زیاد نیست. وی اعلام کرد که از هیچ هزینه ای در این راه دریغ نخواهد کرد.

آقای خاتمی تاکید کرد: «به رغم تمام فشارها برای بیرون کردن اصلاحطلبان و عقلای منصف از صحنه، در صحنه می مانیم

آقای خاتمی نسبت دادن حرکت «آرام و متین» مردم در اعتراض به نتایج انتخابات به «اغتشاشی که عامل بیرونی» دارد را اشتباهی بسیار بزرگ و توهمی زیانبار و پرهزینه برای نظام دانست.

به گفته وی اینگونه برخوردها راهی برای توجیه برخوردهای «خشن، غیر قانونی و انحصارطلبانه» است.
رئیس بنیاد باران ادامه داد: «جریانی خاص امروز به هر روشی و با هر نسبت ناروایی قصد دارد چهره های خوش سابقه نظام را به جرم دفاع از حقوق مردم دشمن معرفی کند

آقای خاتمی در بخش دیگری از سخنانش، نسبت به توهین به برخی شخصیت های نظام و مراجع شیعه از تریبون نظام جمعه اعتراض کرد و گفت: «این افراد در پیشگاه وجدان عمومی متهم به خیانت در امانت اند و در نزد مردم هم از اعتباری برخوردار نیستند»

در هفته های اخیر شماری از خطبیان جمعه در شهرهای مختلف اتهاماتی را به برخی چهره های اصلاح طلب و مراجع تقلید معترض وارد کرده و خواستار بازداشت آنها شده اند.

سید محمد خاتمی همچنین از مذاکرات خود با آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه در رابطه با حوادث اخیر خبر داد. وی میگوید که از رئیس قوه قضائیه خواسته است اصول قانون اساسی و موازین آئین دادرسی و حقوق شهروندی را رعایت کند و جلوی اهانت ها، دستگیری ها و نگهداری های غیرقانونی متهمان و برگزاری دادگاه های ناسازگار با موازین را بگیرد.

رئیس جمهور پیشین ایران افزود: «صد افسوس که ایشان در پایان دوران مسئولیت شان که به اعتقاد من میتوانستند بسیار پرشکوه تر منصب را ترک کنند نخواستند یا نتوانستند اقدام کنند

وی خواست خود و ملت ایران از رئیس جدید قوه قضائیه را «جلوگیری از سمپاشی و فضاسازی برای تخریب افراد با نسبت های ناروا و یکسویه خلاف قانون و شرع و نیز رعایت موازین از جمله آئین دادرسی در بازداشت و محاکمات» عنوان کرد.

سید محمد خاتمی اظهار امیدواری کرد که مسئولان نظام با پایان دادن به «روشهای غلط»، آزادی زندانیان و پایبندی به موازین و اصول قانون اساسی و برخورد جدی با «خاطیان و جنایتکاران اصلی» اعتماد مردم را ترمیم کنند.

رادیو زمانه


Balatarin

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی