نخستین فیلم یک فیلمساز ایرانی در بخش مسابقه فستیوال جهانی ونیز

شیرین نشاط فیلمساز و عکاس نامدار ایرانی با فیلم «زنان بدون مردان» که اقتباسی از رمانی به همین نام از شهرنوش پارسی پور است، موفق شد از میان دو هزار فیلم ارسالی به جشنواره ونیز، به بخش مسابقه آن راه یابد.

شیرین نشاط برای ساخت این فیلم مدتها مطالعه کرده و تدارکات فراوانی دیده بود. در مجموع پنج سال ساخت این فیلم به طول انجامید.

فیلم به زبان فارسی و با هنرپیشه های ایرانی خارج از کشور به مدت دو ماه در شهر کازابلانکا مراکش فیلمبرداری گردید. علیرغم اینکه تمامی مراحل فیلمبرداری در کشور مراکش انجام شده است، کارگردان کاملا در ساخت فضاسازی و روح ایرانی اثر بسیار موفق بوده است.

خانم ماری پییر مولر، عضو کمیته گزینش این جشنواره در مورد این فیلم می‌گوید: «ما افتخار می‌کنیم که این فیلم را برای بخش مسابقه ونیز انتخاب کرده‌ایم.»


شیرین نشاط در حال توضیح به بازیگران فیلم عباس بختیاری و مینا آذریان


خلاصه داستان: در مقطع سال 1332 به موازات کودتا شاه علیه دکتر محمد مصدق قصه چهار زن در شرایط تلخ و متفاوت روایت می شود. هر یک از آنها علیرغم برحورداری از جایگاه ها و طبقات مختلف اجتماعی از مسیری متفاوت به نقطه ای مشترک (در باغی در نزدیکی کرج) می رسند. وقایع و تصاویر فیلم شباهت های شگفتی به روزهای انتخابات و مبارزات مردمی هفته های اخیر در ایران دارد.

فیلم «زنان بدون مردان» روز 9 سپتامبر در جشنواره به نمایش عمومی در خواهد آمد و به همراه کارگردان، نویسنده اثر شهرنوش پارسی پور، آهنگساز و بازیگران فیلم از جمله شبنم طلوعی، پگاه فریدونی، عباس بختیاری، نوید اخوان، شهرام کریمی و شجاع آذربایجانی همکار فیلمنامه و دستیار کارگردان حضور خواهند داشت.

پیش بینی می شود فیلم «زنان بدون مردان» در جشنوراه ونیز با موفقیت زیادی روبرو شود.


فیلم محصول مشترک: آلمان، اتریش، فرانسه و مراکش.
شیرین نشاط : کارگردان
شجاع آذربایجانی: دستیار کارگردان
فیلمنامه: شیرین نشاط و شجاع آذربایجانی براساس رمان شهرنوش پارسی پور
مدیرفیلمبرداری: مارتین گسشالاش
طراح هنری: کارین وپرمون
طراح صحنه: شهرام کریمی
طراح لباس: توماس اولا
موسیقی صحنه: عباس بختیاری
موسیقی فیلم: ساکوموتو

بازیگران: آریتا، آنا پیروز، شبنم طلوعی، پگاه فریدونی، طهمورث تهرانی، نوید اخوان، بیژن دانشمند، میترا زاهدی ، مینا آذریان، نادر فرمان، سعید اویسی، شهرنوش پارسی پور، عباس بختیاری، احمد دین و...

محمد حقیقت - پاریس

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی