گزارش نشریۀ اشپیگل از شکنجه گاه های ایران



در زندان‌های ایران چه می‌گذرد؟


وبلاگ‌نویسان ایرانی، که در جریان ناآرامی‌ها به زندان افتاده‌اند، با گزارش‌های خود به این پرسش پاسخ می‌دهند.

اشپیگل آنلاین، با تکیه بر این گزارش‌ها، از تبدیل زندان‌به شکنجه‌گاه‌ می‌نویسد:

اشپیگل آنلاین گزارش خود را با روایت جوان ۲۱ ساله‌ای آغاز می‌کند که نام مستعار رضا یاوری را برای خود برگزیده است. رضا یاوری، در تظاهرات روز ۱۸ تیر دستگیر شد و بعدا به اردوگاه کهریزک انتقال یافت. او بلافاصله پس از آزادی، در وبلاگ خود گزارش تکان‌دهنده‌ای از وضعیت ۲۰۰ بازداشت شده‌ی جوان انتشار داد که در یک فضای تنگ دائما تحت تحقیر و شکنجه قرار می‌گرفتند و حتی امکان دسترسی به آبریزگاه را نداشتند.

بدتر از گوانتانامو و ابوغریب

هفته‌نامه‌ی آلمانی، با اشاره به این بخش از گزارش رضا یاوری که اردوگاه کهریزک را بدتر از گوانتانامو و ابوغریب دانسته است، از دستور آیتـ‌الله خامنه‌ای برای تعطیل این اردوگاه نوشت و اظهارات دری نجف‌آبادی دادستان کل ایران را منعکس کرد.

اظهارت دری نجف‌‌‌‌‌آبادی تایید کننده‌ی گزارش رضا یاوری است. وی گفته است: «آیت‌الله خامنه‌ای هنگامی که از شرایط بهداشتی نامناسب و سایر مشکلات اردوگاه کهریزک آگاه شد، دستور تعطیل آن را صادر کرد.»

کانتین‌های فلزی زیر آفتاب

حنیف مزروعی، روزنامه‌نگار ایرانی به استناد گزارش‌های متعدد کسانی که در هفته‌های اخیر از اردوگاه کهریزک آزاد شده‌اند، به اشپیگل‌آنلاین گفته است: «اکثر دستگیرشدگان در یک زیرزمین نگهداری می‌شدند. سایر بازداشت شدگان، در گروه‌های بیست تا ۴۰ نفری محکوم به تحمل فضای تنگ کانتین‌هائی بودند که برای ۴ تا ۵ نفر در نظر گرفته شده‌بود. این کانتین‌های فلزی، در حرارت ۴۰ درجه سانتی‌گراد زیر آفتاب قرار داشتند. تنها راه تامین اکسیژن زندانیان، سوراخ کوچکی بود که کانتین‌ها داشتند.»

هفته‌نامه‌ی‌ی آلمانی، پس از گزارش وضعیت کهریزک، به دستور آیت‌الله خامنه‌ای برای بازدید کمیسیون مجلس از زندان اوین اشاره می‌کند و می‌افزاید که به گفته‌ی رئیس این کمیسیون زیرزمین وزارت کشور نیز توجه برانگیخته است. در سلول‌های معروف به ۴ منفی این زیر زمین، صدها زندانی باید پیش از انتقال به زندان‌ها انتظار بازجوئی را می‌کشیدند.

دلیل اقدامات آیت‌الله خامنه‌ای

چرا آیت‌الله خامنه‌ای دستور به تعطیل کهریزک و بازدید از زندان اوین داده است؟

در پاسخ به این پرسش، هفته‌نامه‌ی آلمانی می‌نویسد: « تعداد بی‌شماری از وبلاگ‌نویسان نزدیک به جبهه‌ی اصلاحات، اقدام آیت‌الله خامنه‌ای را یک نمایش تاکتیکی می‌دانند. آن‌ها می‌نویسند که خامنه‌ای پس از پشتیبانی بی قید و شرط از احمدی‌نژاد در انتخابات، اکنون می‌کوشد خودش را به عنوان رهبر عادل همه‌ی مردم بشناساند.»

اشپیگل آنلاین می‌افزاید: «در جریان اعتراضات، وجهه‌ی خامنه‌ای در میان مخالفان آسیب دید. در تظاهرات، او بارها به شدت مورد انتقاد قرار گرفت.»

هفته‌نامه‌ی آلمانی، در گزارش خود، به نقل از منابع گوناگون اضافه می‌کند که هنوز بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفر از بازداشت شدگان هفته‌های گذشته، در زندان‌های ایران به سر می‌برند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی