وزیر امور خارجۀ سوئد: دولت ایران با عدم مشروعیت روبرو است!

وزیر خارجه سوئد: ایران با بحران مشروعیت مواجه است

چهارشنبه, ۳۱ تیر | ۲:۲۹ بعد از ظهر

مردمک -

کارل بیلد، وزیر خارجه سوئد که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، گفت که مشروعیت دولت ایران در پی انتخابات اخیر با مشکل جدی در میان رای‌دهندگان رو به رو است.

موضوع بحران مشروعیت دولت محمود احمدی‌نژاد همچنان به‌عنوان چالش جدی جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور مطرح است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده مشکلاتی برای ادامه کار دولت و اقتدار حاکمیت به وجود آید.

اظهار نظرها درباره عدم مشروعیت دولت در حالی مطرح می‌شود که احمدی‌نژاد در حال آماده شدن برای مراسم سوگند و گرفتن رای اعتماد کابینه خود از مجلس در مردادماه است.

اکبر هاشمی‌رفسنجانی پیشنهادهایی را برای بازگرداندن اعتماد عمومی مطرح کرد و محمد خاتمی با حمایت مجمع روحانیون مبارز، طرح برگزاری همه پرسی را راهکار خروج از بحران اعلام کرد.

در این شرایط، اعتراض‌های مردمی در شهرهای مختلف و همچنین در خارج از کشور ادامه دارد.

شماری از شهروندان در تهران در سالروز 30 تیر و حمایت از دولت مصدق، در میدان هفت تیر تجمع کردند که با مداخله نیروهای امنیتی سرکوب شد و ده‌ها نفر از تظاهرکنندگان بازداشت شدند.

همزمان با سرکوب اعتراض‌های مردمی و سخنان انتقادی سران معترض به انتخابات، حامیان دولت این سخنان را به همسویی با دشمنان تعبیر کرده و می‌گویند نگرانی از عدم مشروعیت حکومت وجود ندارد.

محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، به تازگی ادعا کرده است که حکومت اسلامی مشروعیت خود را از خدا می‌گیرد، نه از مردم.

حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان نیز پیشنهاد برگزاری رفراندوم را به سرویس اطللاعاتی آمریکا نسبت داده و آن را غیرقانونی و غیرعملی خوانده است.

در چنین شرایطی، وزیر خارجه سوئد به رهبران ایران هشدار داده است که نگران مشروعیت رژیم خود در چشم رای‌دهندگان این کشور باشند و تاکید کرده است که باید به پیشنهادهایی چون برگزاری رفراندوم رسیدگی شود.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی