درباره مذاکرات ژنو ؛ لطفاً برای مردم ایران نیز اطلاع رسانی کنید


اما برغم حجم گسترده ای از اخباری که از مذاکرات ژنو در رسانه های غربی منتشر شده و ده ها مصاحبه ای که دیپلمات ها و کارشناسان و تحلیلگران غربی درباره مذاکرات ژنو کرده اند ، هنوز در ایران هیچ خبری رسمی درباره مذاکره بی سابقه جلیلی و برنز منتشر نشده است .
شفاف ـ گروه تحلیل : با گذشت دو روز از پایان مذاکرات مهم ایران و گروه 1+5 در ژنو و اولین مذاکره رسمی مقامات ایران و آمریکا پس از 3 دهه ، هنوز از سوی مقامات رسمی ایران هیچ اطلاع رسانی رسمی و شفافی درباره این مذاکرات صورت نگرفته است .

این در حالی است که طی 48 ساعت گذشته رسانه های غربی گزارشات متعددی از این مذاکرات منتشر کرده اند که نه از سوی مقامات ایرانی تأیید شده است و نه تکذیب .

هر چند در ایران گفته می شود که مذاکرات حول بسته پیشنهادی ایران بوده است ، اما رسانه های غربی ادعاهای دیگری دارند و طی ساعات گذشته حجم عمده مطالب خود را با تیتر « نرمش ایران » منتشر کرده اند .

نکته مهم این نشست ، دیدار مهم سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با ویلیام برنز معاون وزارت خارجه آمریکاست که بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشته است . رسانه های غربی نیز مدعی شده اند در این مذاکرات ، طرف ایرانی موافقت کرده که سوخت خود را برای غنی سازی در حد5/19 درصد به روسیه بفرستد و سپس به کارشناسان فرانسوی سپرده شود تا به صورت سوخت مایع جهت رآکتور تهران در آید .

مطابق این ادعا ، پیشنهاد مذکور از سوی نماینده دولت آمریکا مطرح شده و طرف ایرانی نیز موافقت اصولی خود را با این پیشنهاد مطرح کرده است .

اما برغم حجم گسترده ای از اخباری که از مذاکرات ژنو در رسانه های غربی منتشر شده و ده ها مصاحبه ای که دیپلمات ها و کارشناسان و تحلیلگران غربی درباره مذاکرات ژنو کرده اند ، هنوز در ایران هیچ خبری رسمی درباره مذاکره بی سابقه جلیلی و برنز منتشر نشده است .

با این حال اکثر مردم ایران طی ساعات گذشته از طریق سایت های اینترنتی مختلف و شبکه های ماهواره ای از تحولات این نشست به صورت یکطرفه مطلع شده اند و البته این یک نیاز ضروری است که مقامات مسئول در این زمینه هرچه سریع تر اطلاعات شفافی را در اختیار ملت ایران نیز قرار دهند . به هر حال ملت ایران نیز یک طرف این ماجراست و باید بداند در مذاکره ای که پس از 30 سال قطع ارتباط رخ داده چه توافقاتی صورت گرفته وادعاهای رسانه های غربی تا چه حد صحیح و تا چه حد نادرست است ؟

به هر حال به نظر می رسد اگر رسانه های غربی مدعی کوتاه آمدن ایران در مذاکرات و توفقاتی می شوند که موجب خرسندی غربی ها شده است ، در کشور ما نیز باید اطلاع رسانی دقیقی صورت گیرد و به سرعت به این ادعاها پاسخ داده شود .


اطلاع رسانی فوری و صحیح یکی از ضعف های آشکار دستگاه دیپلماسی کشور است .

درخواست سایت شفاف

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی