گفت و گو با مرتضی کاظمیان، عضو شورای مرکزی کانون دفاع از آزادی مطبوعات: روزنامه‌نگاری زیر سایه خودسانسوری و زندان


10 مهر 1388

رادیو زمانه - اهالی قلم و به ویژه مطبوعات در ایران همواره نه تنها زیر فشار سانسور کار کرده‏اند، بلکه اغلب اولین قربانیان بگیرو ببندهای سیاسی بوده‏اند. در آخرین رویداد سیاسی در ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز گروهی از روزنامه‏نگاران و اهل قلم دستگیر و زندانی شدند. بسیاری از آنان هنوز در شرایط نامطلوب در بازداشت به‏سر می‏برند.

«کانون دفاع از آزادی مطبوعات» به همین مناسبت روز چهارشنبه، هشتم مهرماه بیانیه‏ای صادر کرد. در ارتباط با این بیانیه با آقای مرتضی کاظمیان عضو شورای مرکزی کانون گفت و گویی کرده‏ام. هم‏چنین در پی‏گیری وضعیت سه تن از زندانیان مورد اشاره‏ی این اطلاعیه، آقایان عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و سعید لیلاز گفت و گوهایی انجام داده‏ام.

آقای کاظمیان لطفاً در ارتباط با محتوی کلی بیانیه توضیحاتی بدهید.

این بیانیه ناظر است بر فشارهایی که بر مجموعه‏ی روزنامه‏نگاران ایران و همین‏طور به مطبوعات منتقد و مستقل به طرق گوناگون اعمال می‏شود.

به طور مشخص سه نفر از اعضای شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات آقایان عیسی سحرخیز، کیوان صمیمی و احمد زیدآبادی بیش از سه ماه است که در زندان به‏سر می‏برند و اخبار نگران کننده‏ای در مقاطع مختلف در مورد برخی از این دوستان به ویژه در مورد آقای زیدآبادی و تا حدودی آقای کیوان صمیمی شنیده شد.

علاوه بر این سه عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات، تعدادی از روزنامه‏نگاران کشور از چهره‏های شناخته شده یا کم‏تر شناخته شده نیز بازداشت شده‏اند.

چهرهایی مانند سعید لیلاز، محمد قوچانی، بهمن احمدی امویی، فیاض زاهد و دوستانی که اخیراً بازداشت شدند. یا خانم‏ها: هنگامه‏ی شهیدی و فریبا پژوه هنوز در زندان هستند.

به جز روزنامه‏نگارانی که در بند هستند آن طور که در بیانیه آمده است روزنامه‏نگارانی هنوز احضار می‏شوند و به نوعی در تهدید دستگیری قرار دارند.

بله فشار مستقیم و همین‏طور غیر مستقیمی علیه برخی از روزنامه‏نگاران در هفته‏های اخیر در ارتباط با صدور برخی از بیانیه‏ها یا کنش‏هایی که این دوستان ذیل فعالیت‏های رسانه‏ای و وظایف حرفه‏ای خودشان ارزیابی کرده‏اند وارد شده است.

مجموعه‏ی فشارهای وارد آمده در طول هفته‏های بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم فضای مطبوعات در ایران را با استبداد روزافزونی مواجه کرده است؛ طوری که خودسانسوری جدی‏ای را بر بدنه‏ی مطبوعات حاکم کرده است. همین‏طور مدیران مسئول برای این که مانع از توقیف نشریه‏ی خود بشوند و به هر شکلی بقای روزنامه‏شان را تضمین کنند به سانسور حذف مطالب یادداشت‏ها و نقطه‏نظرات تحلیلی روی آورده‏اند. دنباله مطلب:

گفت و گو با مرتضی کاظمیان، عضو شورای مرکزی کانون دفاع از آزادی مطبوعات

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی