یارانه های نقدی و شوخی دردآور احمدی نژاد بافقرا!

احمدی نژاد هفته گذشته در سخنان پیش از خطبه نماز جمعه اظهار داشت که با اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها دیگر فقیری درکشور وجود نخواهد داشت.

احمدی نژاد معتقد است که می تواند با یارانه نقدی فقر در کشور را ریشه کن کند.
نگاهی به اعداد و ارقام لایحه می اندازیم تا ببینیم آیا چنین انتظاری از این طرح منطقی است یا نه.
بنا بر نظر وزیر اقتصاد اگر طرح دولت کامل و بدون تغییر در مجلس تصویب شود-توجه شود که طرح مجلس ۵ دهک است نه ۷ دهک ،ضمن اینکه مبلغ پرداختی نیز کاهش یافته است- به هر فرد در 7 دهک 20 هزار تومان می رسد.

از سویی فرض می شود که میزان تورم ناشی از اجرای این طرح نیز مطابق نظر دولت بیش از 12 درصد نباشد.توجه شود که حداقل تورم محاسباتی توسط مراکز رسمی و پژوهشی 40 درصد است.
در این صورت با اجرای طرح یارانه نقدی در سال جاری ،تورم در سال آینده با توجه به 24 درصد تورم فعلی و 12 درصد تورم ناشی از یارانه ها به 36 درصد می رسد.
به این ترتیب هر خانواده ایرانی در سال آینده 36 درصد قدرت خرید خود را از دست می دهد.
به گفته بانک مرکزی و معاون معاونت راهبردی ریاست جمهوری 20 درصد جامعه زیر خط فقر هستند.اما برای سهولت در محاسبه فرض کنیم اصلا خانواده زیر خط فقر نداریمهمه فقرا روی خط فقر هستند.خط فقر را هم بدلیل اینکه دولت صلاح نمی داند اعلام کند ،کمی بیشتر از حداقل دستمزد کارگری یعنی 300 هزار تومان در نظر می گیریم.

به این ترتیب با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها یک خانوار 4 نفره در روی خط فقر ،حداقل 36 درصد از قدرت خرید خود را از دست می دهد.
اما دولت در سال آینده 80 هزار تومان یارانه نقدی به این خانواده می پردازد.به این ترتیب حقوق وی به 380 هزار تومان میرسد .حال آنکه تورم 36 درصد حقوق دریافتی وی را136800 تومان کاهش می دهد و به 243200 تومان می رساند.

این در حالی است که رئیس این خانواده ناچار است زندگي خود را با کالاهایی که بطور غیر مستقيم نیز همراه با آب و برق و گاز و بنزین افزایش یافته اند، تطبیق دهد.

به این ترتیب کسانی که روی خط فقر هستند با اجرای این طرح به زیر خط فقر می روند و معلوم نیست که دولت محترم با کدام فرمول می خواهند با یارانه نقدی ،ریشه فقر در جامعه خشک کند.

نتیجه اینکه اگر طرح دولت کامل در مجلس تصویب شود و همانطور که دولت می خواهد اجرا شود و تورم انتظاری نیز به شکل معجزه واری صفر شود ،آنگاه تعداد فقرا به شدت افزایش می یابد.

از وبلاگ چهل تیکه

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی