گزارش رادیو صدای آمریکا: بیش از 50 قانونگذار تحلیف احمدی نژاد را بایکوت کردند

بيش از ۵۰ قانونگذار تحليف احمدی نژاد را بايکوت کردند

05/08/2009

* پليس در مراسم تحليف احمدی نژاد معترضين را به گاز اشک آورفلفل بست

Iranian police dispersing demonstrators at the Behesht-e-Zahra cemetery in Tehran, 30 jul 2009
نيويورک تايمز زير عنوان "تحليف احمدی نژاد برای دومين بار به عنوان رئيس جمهوری ايران" می نويسد محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه، تقريبا دو ماه پس از انتخاباتی که کشور را به تفرقه کشاند، و ايران را با عميق ترين بحران در سی ساله پس از انقلاب اسلامی مواجه ساخت، در حالی که مخالفانش از شرکت در مراسم تحليف اجتناب ورزيدند، و خيابان ها صحنه حضور نيروهای امنيتی بود، دومين دوره رياست جمهوری خود را آغاز کرد.

نيويورک تايمز می نويسد بنا به گزارش های خبری، همزمان با تحليف او، معترضين در اطراف ساختمان مجلس جمع شده بودند، و پليس ضمن توقيف چندين نفر، برای متفرق ساختن تظاهرکنندگان گاز اشک آور فلفل پخش ميکرد.

نيويورک تايمزمی نويسد غيبت رهبران مخالف در مراسم تحليف، معرف تداوم اختلافی عميق در ميان ايرانيان، و هيات حاکمه است.

* مخالفين ميگويند ۵۳ نفر ازقانونگذاران در جلسه تحليف غائب بودند

Mahmoud Ahmadinejad delivers his inauguration speech to parliament, in Tehran, 05 Aug 2009
واشنگتن پست زير عنوان "تحليف احمدی نژاد در مقام رئيس جمهوری در ميانه بحران" می نويسد محمود احمدی نژاد تحليف آغاز دومين دوره رياست جمهوری خود را روز چهارشنبه پس از گذشت قريب دو هفته از انتخاباتی مورد اختلاف انجام داد که با اعتراض های گسترده خيابانی، شکاف در کادر رهبری آخوندی ايران، و حملات از سوی اردوگاه محافظه کار خود او بر سر بدرفتاری با فعالان مخالف و در توقيف، همراه بوده است.

واشنگتن پست می نويسد، به گفته شاهدان، در خيابان های نزديک به مجلس، نيروهای امنيتی برای متفرق ساختن معترضينی که فرياد مرگ بر ديکتاتور سر داده بودند ازباتون استفاده کردند.

واشنگتن پست می نويسد علی لاريجانی رئيس مجلس گفت دويست و هفتاد سه نفر از دويست و نود نفر مجموع قانونگذاران در جلسه تحليف شرکت داشتند. اما وب سايت مخالفين ميگويد پنجاه و سه نفر از قانونگذارانش غايب بودند.

* آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان برای احمدی نژاد تبريک نامه سنتی نمی فرستند


لس آنجلس تايمز زير عنوان "تحليف احمدی نژاد همزمان با سرکوبی معترضين توسط پليس ضد شورش" می نويسد رئيس جمهوری ايران دومين دور پی در پی رياست جمهوری خود را امروز با عهد تلاش برای اقتداری ملی در شرايطی آغاز کرد که پليس برای سرکوبی تظاهرکنندگان در اطراف ساختمان مجلس و محل برگزاری مراسم تحليف او گاز اشک آور شليک ميکرد و به باتون متوسل شده بود.

لس آنجلس تايمز می نويسد ناآرامی و تفرقه در ايران تلاش های پرزيدنت اوباما را برای رويکردی ديپلماتيک به جمهوری اسلامی بمنظور متقاعد ساختن تهران به انصراف از برنامه اتمی اش پيچيده و غامض کرده است.

لس آنجلس تايمزمی نويسد دولت اوباما گفته است احمدی نژاد را رهبری منتخب خواهد شناخت، هرچند که آمريکا، بريتانيا، فرانسه، و آلمان گفته اند برای او تبريک نامه های سنتی و معمول را نمی فرستند.

* معترضين مصمم به مقابله با دولت هستند

Eyewitness photo shows large crowd of protesters on Keshavarz Boulevard in Tehran, Iran, 09 Jul 2009

واشنگتن تايمز زير عنوان"تحليف رياست جمهوری احمدی نژاد" می نويسد رهبران عمده مخالف، قانونگذاران ميانه رو، و هر سه رقيب انتخاباتی احمدی نژاد مراسم تحليف را بايکوت کرده بودند. به گزارش تلويزيون دولتی Press TV بيش از پنج هزار نيروی امنيتی در اطراف ساختمان مجلس مستقر شده بودند، و با استفاده از سگ های پليس از محوطه مراقبت ميکردند زيرا مخالفين ميخواستند همزمان با برگزاری مراسم تحليف، تظاهراتی اعتراضی برپا کنند .

واشنگتن تايمز می نويسد اين خواست معرف آن است که معترضين مصم اند به مقابله با دولت ادامه دهند، هرچند که توسل نيروهای امنيتی به اقدامات سرکوبگرانه عليه هرگونه اعتراضی، بنا به آمارهای رسمی ايران، منجر به کشته شدن دست کم سی نفر شده است. گروههای مدافع حقوق بشر شمار کشته شدگان را بسيار بيشتر ميدانند.

واشنگتن تايمز می نويسد مخالفين و بعضی از محافظه کاران قدرتمند همچنين از محاکمه دستجمعی بيش از صد چهره اصلاح طلب و معترض، که قرار است روز پنجشنبه ازسر گرفته شود ناراضی و عصبانی هستند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی