14 مرداد روز پردردسری بری نیروهای سرکوبگر: دویچه وله

14مرداد :چهارشنبه چهاردهم مرداد ماه، روز پرکاری برای نيروی انتظامي، گارد ضد شورش، سپاه پاسداران، بسيجيان و لباس شخصي‌ها بود.
صدای آلمان :چهارشنبه چهاردهم مرداد ماه، روز پرکاری برای نيروی انتظامي، گارد ضد شورش، سپاه پاسداران، بسيجيان و لباس شخصي‌ها بود. کنترل بي‌سابقه بهارستان و خيابان‌های منتهی به مجلس در صبح، عصرهنگام در مسير وليعصر به ونک اعمال شد.

هزاران نيروی امنيتی از بامداد چهارشنبه، در کليه مسيرهای منتهی به مجلس مستقر بودند. ترافيک سنگين ناشی از بسته‌شدن مسير بهارستان، تا بعد از ظهر ادامه داشت. تدابير امنيتی شديد، بستن دو ايستگاه مترو، کنترل خيابان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از پشت‌بام‌ها و با دوربين يا پرس‌وجو از علت حضور رهگذران، امکان شکل‌گيری تجمعی به معترضان را نداد. شماری از مردم که شعار دادند يا از صحنه‌ها عکس گرفتند، دستگير يا مواخذه شدند. گروهی نيز کتک و باتوم خوردند.

قرار بود اعتراض‌های خيابانی مردم، در روز چهارشنبه در حد فاصل وليعصر تا ونک از ساعت ۶ تا ۱۰ بعدازظهر برگزار شود. اما استقرار بي‌سابقه ماموران پليس و نيروهای امنيتی در اين مسير آنچنان چشمگير بود که تظاهراتی برگزار نشد.

يک شاهد عينی حوالی ساعت ۷ بعد ازظهر به دويچه‌وله گفت: ,تعداد پليس و مامور حاضر در خيابان‌ها باورکردنی نيست. خيابان‌های منتهی به وليعصر پر از ماموران سپاه و نيروی انتظامی است. نيروی ضد شورش در ونک و وليعصر و سپاه و بسيج در خيابان‌های فرعي‌تر هستند. با وجودي‌که نزديک نيمه شعبان هستيم و معمولا در اين ايام مردم خوشحالند و برای ديدن چراغانی و جشن به خيابان‌ها مي‌آيند، قيافه ‌اکثر آنها گرفته است. تبليغات نيمه شعبان که در خيابان‌ها ديده مي‌شود، برای آنها ناراحت کننده است,.

شاهد ديگری گفت: ,وليعصر پر از مامور است. برخی دارند با لباس "پرس" و به عنوان اين‌که خبرنگار هستند، از مردم فيلمبرداری مي‌کنند. به اندازه هر يک عابر، يک پليس ايستاده است. مغازه‌ها بازند و ظاهرا همه چيز عادی است، اما نمي‌گذارند چند نفر دور هم جمع شوند. نمي‌گذارند کسی جايی توقف کند. هر کس مي‌ايستد، فرمان مي‌دهند که برو...,

يک شاهد ديگر، از تقسيم چهارراه‌های تهران بين نيروهای مختلف مي‌گويد: ,کنترل وليعصر با نيروی انتظامی و کنترل تخت طاووس با گارد ويژه بود. سر ميرزای شيرازی تا چشم کار مي‌کرد، لباس شخصی و بسيجی ايستاده بود. در عباس‌آباد، نبش سينما آزادی گارد ويژه مستقر بود. من رفتم تماشا کنم که چه فيلم‌هايی نشان مي‌دهند. ماموری به من گفت، خانم زود فيلم‌ات را انتخاب کن و برو داخل سينما. حق نداری اينجا بايستی...,

به گفته اين شهروند، تقاطع عباس‌آباد تا پارک ساعی چنان مملو از نيروی انتظامي، گارد ويژه و مامور موتور سوار بود که مردم ديده نمي‌شدند.

شاهد ديگری مي‌گويد: ,هر اتفاق و مناسبت ديگری در راه باشد، دوباره مردم تجمع خواهند کرد. شرايط طوری نيست که مردم سرد شوند و يادشان برود که چه شد. امروز خبری نشد، اما جمعيت به هر بهانه‌ای دوباره به خيابان خواهد ريخت.,

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی