زنان کابینه در خدمت زنان یا دولت؟

بی بی سی فارسی

در میان لیست وزرای پیشنهادی محمود احمدی نژاد به مجلس، نام سه وزیر زن، از جمله سوسن کشاورز برای وزارت آموزش و پرورش، فاطمه آجرلو به عنوان وزیر رفاه و مرضیه وحید دستجردی برای وزارت بهداشت به چشم می خورد.

سال هاست بسیاری از فعالان حوزه زنان خواستار حضور زنان در کابینه و همچنین در پست ریاست جمهوری هستند. آنها معتقدند حضور زنان در پست های کلیدی می تواند مشکل گشای مسائل زنان و به ویژه رفع تبعیض از آنان باشد.

پروین اردلان، یکی از فعالان حوزه زنان، معتقد است حضور زنان در کابینه فقط برای آن دسته از فعالان زنان که تصور می کنند حضور زنان در ارکان قدرت می تواند نقش تاثیرگذاری در وضعیت آنها در جامعه داشته باشد، ممکن است مورد توجه قرار گیرد.

خانم اردلان می گوید "من شخصا چون به تغییر از پایین اعتقاد دارم، تصور نمی کنم جابجایی و حضور یک و یا دو وزیر در یک موقعیتی بتواند تغییر گسترده ای ایجاد کند. شاید اگر من جای آقای احمدی نژاد بودم، نه تنها سه وزیر زن، که تمام اعضای کابینه را از بین زنان انتخاب می کردم و در آن صورت هم البته باز باید به ایشان می گفتیم خیلی دیر است."

او در ادامه می افزاید "این مساله بیشتر به نظر من توهین به زنانی است که به عنوان وزیر، قرار است قربانی شوند و به نوعی از آنها برای ایجاد محبوبیت در بین زنان استفاده شود."

از سوی دیگر فاطمه حقیقت جو، نماینده مجلس ششم، در رابطه با انتخاب سه وزیر زن توسط محمود احمدی نژاد می گوید "با توجه به دیدگاه هایی که ما از آقای احمدی نژاد داریم، بحث معرفی وزیر زن یک بحث انحرافی است."

خانم حقیقت جو می گوید "فعالان حوزه زنان به این دلیل می خواهند که زنان در مناصب سیاستگذاری حضور داشته باشند که نیازهای جامعه زنان را به درستی تشخیص دهند و در صدد بهبود وضعیت آنها باشند."

فاطمه حقیقت جو معتقد است فاطمه آجرلو و مرضیه وحید دستجردی دو نفر از وزای پیشنهادی محمود احمدی نژاد، دیدگاه های به شدت سنتی دارند.

او در همین رابطه می گوید "این دو، زنان را صرفا محدود به همسرداری و بچه داری می دانند. خانم آجرلو حتی از تعدد زوجات دفاع کرده و می توان گفت بودجه های وزارت رفاه را در ترویج این ایده های ضد زن که مغایر با حقوق زنان است، قرار خواهد داد. ایشان با الحاق ایران با کنوانسیون امحای رفع تبعیض علیه زنان هم مخالفت کرده است."

خانم حقیقت جو همچنین درباره سوسن کشاورز، دیگر وزیر معرفی شده از سوی محمود احمدی نژاد برای وزارت آموزش و پروش می گوید "ما اصلا نمی دانیم این خانم چه کسی هست، از کجا آمده و سوابق اش چیست؟ کسی معرفی شده که اطلاعات کافی در موردش وجود ندارد."

فاطمه حقیقت جو همچنین حضور زنان معرفی شده توسط آقای احمدی نژاد برای کابینه دولت را بی فایده می داند و براین نکته تاکید دارد که حضور هشت زن با ایده های بسیار سنتی از جمله فاطمه آجرلو در مجلس هم کمکی به بهبود وضعیت زنان نکرده است.

خانم حقیقت جو در ادامه گفت "یکی از این نمایندگان در دوره قبلی مجلس در باره راه حل برخورد با زنانی که خارج از روابط زناشویی، روابط جنسی دارند، گفت اگر چند زن خیابانی اعدام شوند این مساله تمام می شود! یعنی اینها حتی صورت مساله را به درستی تشخیص نمی دهند."

او همچنین به دوران نمایندگی مجلس خانم وحید دستجردی اشاره می کند و می گوید "ایشان در مجلس پنجم به تصویب طرح هایی به قانون کمک کرده اند که به تفکیک بیمارستان زنان و مردان می پرداخت و در این زمینه محدودیت های زیادی قائل بود."

پروین اردلان از سوی دیگر به احتمال عدم موافقت مجلس با وزرای پیشنهادی آقای احمدی نژاد اشاره می کند و می گوید "آقای احمدی نژاد ممکن است چند نفر را معرفی کنند و مجلس هم آنها را رد کند -- به دلیل زن بودن شان و یا به دلیل عدم توانایی– به هر شکل ما باز چالش بین مجلس و رئیس جمهور را خواهیم داشت که ممکن است با رئیس جمهور به عنوان قهرمانی که می خواهد زنان را وارد معرکه کند، روبرو شویم. "

یکی از این نمایندگان در دوره قبلی مجلس درباره راه حل برخورد با زنانی که خارج از روابط زناشویی، روابط جنسی دارند، گفت اگر چند زن خیابانی اعدام شوند این مساله تمام می شود! یعنی اینها حتی صورت مساله را به درستی تشخیص نمی دهند

فاطمه حقیقت جو

پروین اردلان همچنین می گوید "ما در دولت قبلی و در موارد مختلف شاهد آن بودیم که زن ستیزی بارز بوده است. فکر نمی کنم تغییر چندانی حاصل شود کما اینکه افرادی هم که معرفی شدند کارنامه های زن ستیزی شان به مراتب بیش از این است که ما بتوانیم در حوزه های زنان و جنبش زنان آنها را جا دهیم."

بسیاری بر این باورند که حضور زنانی چون فاطمه آجرلو که از لایحه جنجال برانگیز حمایت از خانواده پشتیبانی کرده است و همچنین مرضیه وحید دستجردی که طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان ها را مطرح کرده نه تنها مشکلی از مشکلات زنان حل نمی کند که بر مسائل آنان می افزاید.

این افراد با اشاره به عملکرد دولت گذشته از جمله طرح لایحه حمایت از خانواده، تفکیک جنسیتی در ادارات و دانشگاه ها و همچنین طرح سهمیه بندی جنسیتی دانشگاه ها به انتخاب این وزرا خوشبین نیستند و آنها را دنباله روی اهداف دولت گذشته می دانند.

با این همه هستند کسانی که معرفی سه زن به عنوان وزیر را از مترقی بودن دولت دهم بر می شمارند.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی