آیت الله منتظری در نامه ای خطاب به مهدیِ کروبی:نگران آیندۀ نظام هستم



آیت الله منتظری:

نگران آینده نظام هستم

دست کسانی را می بوسم
که در پی حل بحران کنونی اند!

جناب مستطاب حجة الاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ مهدى کروبى دامت‏ ‏افاضاته ‏ ‏پس از سلام و تحیت و آرزوى موفقیت براى جنابعالى در راه خدمت به اسلام‏ ‏و مسلمین ، با کمال تأسف خبر توهین و مزاحمت براى جنابعالى و نیز‏ ‏حجة الاسلام والمسلمین آقاى حاج شیخ عبدالله نورى را دریافت کردم و‏ ‏بسیار متأثر شدم .
‏‏اینجانب تاکنون آنچه را وظیفه شرعى و ملى خود مى‎دانستم متذکر شده ام و‏ ‏در اینجا نیز یادآورى مى‎کنم که مشروعیت و مقبولیت نظام بستگى به رضایت‏ ‏و آراء اکثریت مردم دارد، و این مسأله اى است که هنگام تصویب قانون اساسى‏ ‏مورد توافق خبرگان ملت قرار گرفت و در مقدمه و اصول متعدد قانون اساسى‏ ‏به آن اشاره شده است .
‏متأسفانه امروز کار به جایى رسیده است که از حضور مردم در صحنه به شکل‏ ‏مسالمت آمیز و شنیدن صداى حق طلبى آنان وحشت وجود دارد، تا آنجا که‏ ‏حتى حضور امثال جنابعالى را که از چهره هاى خدمتگزار و باسابقه در مراحل‏ ‏گوناگون انقلاب اسلامى هستید در نماز جمعه تحمل نمى کنند و مورد توهین‏ ‏و مزاحمت قرار مى‎دهند. کاملا روشن است که در این مورد و موارد مشابه‏ ‏سبب اقواى از مباشر است و گناه این فحاشى ها و اهانت ها به گردن کسانى‏ ‏است که به افرادى حقوق مى‎دهند و آنان را به این کارهاى زشت وادار مى‎کنند‏ ‏و در واقع از پول مردم مظلوم خرج مى‎کنند تا خادمان واقعى مردم منکوب‏ ‏شوند، و این ظلمى است مضاعف در حق صاحبان اصلى این کشور عزیز.
‏‏اینجانب سخت نگران آینده نظام و کشور مى‎باشم و مصرانه از تصمیم‏ ‏گیرندگان مى‎خواهم تا دیر نشده و فرصت ها از دست نرفته است به توصیه ها‏ ‏و راه حل هاى پیشنهادى توسط دلسوزان انقلاب و ناصحان مشفق توجه‏ ‏نمایند و شرایطى فراهم نمایند تا اعتماد از دست رفته مردم به دست آید و‏ ‏حقوق تضییع شده آنان جبران گردد و موجبات نارضایتى مردم و بحران‏ ‏کنونى از بین برود.
من دست کسانى را که براى نجات جمهورى اسلامى از بحران زحمت‏ ‏مى‎کشند مى‎بوسم ; و امیدوارم با اصلاحات جدى در روند کنونى اداره کشور،‏ ‏نظام جمهورى اسلامى که براى تشکیل و تداوم آن زحمات فراوان کشیده‏ ‏شده است محفوظ و پایدار بماند.
‏والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته .



تیغونک:

با سپاس از شما جناب منتظری که در حد توان خود و در حد ممکن و مقدور ، برخلاف بسیاری از مسئولین سابق و امروزین نظام، چشم بر واقعیات نبسته و در چهار چوب و قالب نطریاتتان که همانا حفظ کلیت نظام است ، از مردم وحق و حقوقِ آنان دفاع می کنید.
اما چه خوب است که شما و دیگر دلسوختگان مردم ، محتوای نامۀ زیر را چراغ راهنمای خویش قرار داده و در جهت حفظ حرمت دین، بعنوان مسئله و دلمشغولیِ شخصی افراد هم که شده، به حوزه ها برگشته و به آنچه اعتقاد دارید بپردازید. شک نکنید که در آن صورت هم حرمت و جایگاه شما میان مردم حفظ خواهد شد و هم دینِ شما برای پیروانش حفظ می شود و هم مردم با آزادی ی کامل در جهت ساختن میهنشان بر پایۀ اصولی دمکراتیک و حقوق بشر آستین بالا می زنند.
شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» که امروز در کلام مبارزان کوچه و خیابان جاری است،می باید زنگ خطری در گوش های متحجران باشد که علیه خواست توده ها به عناد و دشمنی برخاسته اند. دیگر مردم از حکومتی که سیاست و دین را در هم آمیخته است بیزارند!
آقای منتظری، باز گلی به جمال شما و آقای صانعی، آقای دستغیب،آقای طاهریِ اصفهانی، آقای اردبیلی، آقای بیات زنجانی، آقای کروبی و موسوی که در حد و توان خود (هر چند نه چندان رادیکال) یر حقوق مردم پای می فشارید. بی شک مردم ایران بهنگام دوست و دشمن خویش را بگونۀ شایا خواهد نواخت!

نامۀ یک جوان ایرانی به آیت الله منتظری که چندی پیش در تیغونک چاپ شده بود:

جناب آقای منتظری سلام
بعد از مطالعات فراوان به این نقطه رسیدم که پایه گذار نظریه ولایت فقیه در حوزه در حقیقت شما بودید و نه آقای خمینی .
متاسفانه روند سی سالۀ جامعۀ ایران حاکی‌ از آن است که این نظریه و حکومت اسلامی نه تنها قابل اجرا نمیباشد بلکه خود میتواند به بدترین شکل دیکتاتوری تبدیل شود.
آقای منتظری من و امثال من نه از این شکست تئوری شما خوشحالیم و نه دچار انقلابی زده گی هستیم. ما کودکانی هستیم که در همین سیستم بزرگ شدیم، و تشنهٔ آزادی و دمکراسی هستیم.
در محافل علمی‌ وقتی‌ یک تئوری به آزمایش گذشته میشود و نتایج آزمایش نتیجه خلاف آن را ثابت می‌کند. دانشمندان آزادانه آن تئوری را رد کرده و صریحا اعلام می کنند که این تئوری بفلان دلیل غلط است...
تئوری ولایت فقیه شما که بعدا توسط عده ای به ولایت مطلقۀ فقیه تبدیل شد، از اساس اشتباه است. چون شما فرض را بر این می گذارید که فقها کاملا عادل بوده و از وسوسهٔ قدرت به دور میباشند.
لطفا کتاب دیگری بنویسید و این تئوری را بطور کامل رد کنید. زیرا شواهد و اتفاق های 30 سال گذشته جمهوری اسلامی نشان داد که تئوری ولایت فقیه از اساس اشتباه است.
حیف از جوانهایی که به پای این تئوری غلط جان دادند.
ولی ما نمی توانیم با علم بر اشتباه بودن این تئوری، اجازه دهیم که جمهوری اسلامی و ولایت فقیه بر نسل آیندۀ ما حکمرانی کند!
ما نسلِ پیش از خود را نیز محکوم نمی کنیم؛ چرا که بسیاری از آن ها نمی دانستند که این چنین می شود.. اما حالا با علم براین موضوع؛ این چنین خیانتی را به نسلِ آینده نمی کنیم..
به امید آزادی

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی