کامبیز روستا، روز گذشته 25 جولای 2009 در برلین درگذشت


کامبيز روستا درگذشت، راديو بين المللی فرانسه

ناصر اعتمادی - دکتر کامبيز روستا در سحرگاه ٢٥ ژوئيه ٢٠٠٩ پس از ماه ها جدال طاقت فرسا با بيماری سرطان ريه در بيمارستانی در شهر برلين چشم از جهان فروبست.
کامبيز روستا در سال ١٩٣٩ ميلادی در تهران و در خانواده ای با گرايش های سوسياليستی متولد شد : پسر عموی پدری او، رضا روستا، عضو گروه پنجاه و سه نفر و از بانيان حزب تودۀ ايران بود که بر نخستين تمايلات سياسی و اجتماعی کامبيز روستا اثر گذاشت.

کامبيز روستا، در اوايل دهۀ ١٩٦٠ به اتريش سفر کرد و در سال ١٩٧١ از دانشگاه "گراتز" اين کشور ديپلم دکتری در رشتۀ علوم سياسی گرفت. در اين سال ها کامبيز روستا به طور همزمان از رهبران شناختۀ شدۀ "کنفدراسيون دانشجويان ايرانی خارج از کشور" و "جبهۀ ملی ايران- بخش خاورميانه" بود که نقش مهمی در پيدايش سازمان های جديد سوسياليستی در ايران داشت.
دو ماه پيش از پيروزی انقلاب ١٣٥٧ کامبيز روستا به ايران بازگشت و همزمان با تدريس در دانشگاه های مختلف کشور، نشریۀ "نافرمان" را منتشر نمود. سپس به سازمان "اتحاد چپ" پيوست و به همين عنوان چند ماهی نيز به عضويت شورای ملی مقاومت ايران که به تازگی در تبعيد داير شده بود درآمد.
از جمله آخرين تلاش های سياسی کامبيز روستا در دومين دورۀ تبعيدش ايجاد "شورای موقت سوسياليست های ايران" به همراه تنی چند از فعالان قديمی هم نسلش بود.
در چهل سال اخير کامبيز روستا آثار بسياری اعم از ترجمه و تأليف – و غالباً با نام مستعار - در زمينۀ ادبيات سوسياليستی منتشر کرد. يادش گرامی باد!

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی