رادیو فردا: بازداشتگاه کهریزک زیر نظر مراجع قضایی بود!

ايران

پليس تهران: ۵۰ نفر در تجمعات روز پنجشنبه بازداشت شدند

صحنه ای از برخورد پلیس با کسانی که در چهلم کشته شدگان حوادث اخیر شرکت کرده بودند.

۱۳۸۸/۰۵/۰۹
عزيزالله رجب‌زاده، فرمانده نيروی انتظامی تهران، روز جمعه گفت که در تجمعات روز پنجشنبه به مناسبت چهلم کشته‌شدگان وقايع اخير، حدود ۵۰ نفر بازداشت شده‌اند.

روز پنجشنبه به مناسبت چهلم کشته‌شدگان راه‌پيمايی اعتراضی سی خردادماهT، تجمع‌هايی در بهشت زهرای تهران و همچنين خيابان‌های مرکزی تهران و دیگر شهرهای ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، در اين تجمعات نيروهای ضدشورش پليس با ضرب و شتم معترضان و همچنين استفاده از گاز اشک‌آور کوشيدند تا تجمع‌کنندگان را متفرق کنند.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، فرمانده نيروی انتظامی تهران با اشاره به اين که در درگيری نيروهای پليس با معترضان «خسارت قابل توجهی به پليس وارد نشد» گفته است برخی از بازداشت‌شدگان روز گذشته آزاد شده‌اند.

رييس پليس تهران به طور مشخص نگفته است که چند نفر از دستگيرشدگان روز پنجشنبه آزاد شده‌اند، ولی با اين حال تاکيد کرده است که بازداشت‌شدگانی که «نقش پررنگی در اين ناآرامی‌ها داشتند، ‌پس از تشکيل پرونده تحويل مراجع قضايی خواهند شد».

همزمان با تهران روز پنجشنبه تجمع‌هايی در گرامی‌داشت چهلم قربانيان حوادث پس از انتخابات رياست جمهوری ايران در شهرهایی چون اروميه، شيراز، اصفهان، اهواز و رشت برگزار شد.

«بازداشتگاه کهريزک زير نظر مراجع قضايی بود»

عزيزالله رجب‌زاده همچنين در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، گفته است که بازداشتگاه کهريزک زير نظر مراجع قضايی بوده است.

بسياری از دستگيرشدگان حوادث پس از انتخابات ايران در بازداشتگاه کهريزک در جنوب تهران نگهداری می‌شدند، ولی مقامات دولتی ايران اوايل هفته جاری اذعان کردند که این بازداشتگاه به دليل «غيراستاندارد» بودن به دستور رهبر ايران بسته شده است.

فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ درباره اين بازداشتگاه گفته است: «بازداشتگاه کهريزک زير نظر مراجع قضايی بوده و نيروی انتظامی تنها می‌تواند هر فردی را ۲۴ ساعت در بازداشتگاه نگه دارد و تنها زمانی که حکم قضايی داشته باشد، فردی را زمان بيشتری بازداشت می‌کند و اين در حالي است که بازداشتگاه کهريزک نيز بازداشتگاه موقت محسوب نمی‌شد.»

اين در حالی است که حميد درخشان‌نيا، قائم مقام رييس دادگستری تهران، روز پنجشنبه، گفته بود که دادگستری تهران از دو سال پيش خواهان تعطيلی بازداشتگاه کهريزک بوده است.

آقای درخشان‌نيا با اشاره به اين که بازداشتگاه کهریزک «زيرنظر سازمان زندان‌ها» نبوده است «از بی‌‌تفاوتی دوساله نسبت به تذکر رييس دادگستری تهران درباره تعطيلی اين بازداشتگاه» انتقاد کرده بود.

به دنبال کشته شدن تعدادی از بازداشت‌شدگان حوادث اخير در زندان، بسياری از روحانيون و فعالان سياسی ایران به اقدامات پليس و قوه قضائیه ايران در برخورد با دستگيرشدگان اعتراض کرده‌اند.

آيت‌الله حسينعلی منتظری، سرشناس‌ترين روحانی منتقد حکومت ايران، نيز خواستار مجازات آمران و عاملان شکنجه بازداشت‌شدگان حوادث اخير شده و گفته است که آمران و عوامل برخورد با بازداشت‌شدگان اخير «بايد در دادگاهی‏ ‏عادل و بی‌طرف و علنی محاکمه شوند تا مردم واقعا احساس کنند به حقوق‌شان توجه شده است و به آينده اميدوار شوند،‏ ‏نه اين که درصدد اغفال مردم باشند و مثلا با تعطيلی يک بازداشتگاه تمام گناه را به گردن يک ساختمان بيندازند.»

در همين حال، به دنبال گسترش اعتراضات نسبت به برخورد با بازداشت‌شدگان حوادث اخیر، کميته‌ای از سوی شورای عالی امنیت ملی ايران مسئول رسيدگی به وضعيت بازداشتگاه کهريزک شده است.

فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ درباره اقدامات اين هيئت گفته است: «کميته‌ای از سوی شورای عالی امنيت ملی که نيروی انتظامی نيز در آن نماينده‌ دارد در حال بررسی موضوع است که نتايج آن طی روزهای آينده اعلام خواهد شد.»

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

یک ادعای تبلیغاتی دیگر:فشار به یک هتل در نیویورک برای ندادن اتاق به احمدی نژاد

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی