گزارش روزنامه سونسکا داگ بلادت سوئد از ناآرامی های امروز تهران



گزارش روزنامه سونسکا داگ بلادت در سوئد
Svenka dag bladet (SVD)
از ناآرامی های امروز تهران جمعه 26 تیرماه 1388، ساعت پنج و سی دقیقه بوقت سوئد

گروه پرشماری از هواداران میر حسین موسوی، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری در ایران، در اطراف دانشگاه تهران گردآمده بودند. این نخستین بار بود که آقای موسوی، پس از دو هفته ناآرامی در تهران، که در پی انتخابات ریاست جمهوری در ایران رخ داده بود، در میان آنان حاضر می شد تا بهمراه آنان در نماز جمعِۀ تهران شرکت کند.
تعداد زیادی پلیس و افراد بسیجی نیز از ساعت ها پیش بصورت سازمان یافته در محل حضور داشتند.
بگزارش رویترز، نیروهای امنیتی و پلیس اقدام به پراکنده کردن مردم و جلوگیری از تجمعات نموده و در نتیجه در درگیری هایی که میان مردم و پلیس و نیروهای امنیتی رخ داد، این نیروها اقدام به شلیک گاز اشک آور کرده و دست کم 15 نفر را دستگیر کردند.
این ناآرامی ها زمانی رخ داد که آقای هاشمی رفسنجانی – رئیس جمهور اسبق ایران واز پشتیبانانِ مقتدر آقای میر حسین موسوی در مبارزان انتخاباتی، پیشنمازیِ مراسم نماز جمعه را بر عهده داشت و به ایراد خطبه پرداخت.
نامبرده که خطبه هایش را بنام خدا آغاز کرد، گفت:
من تلاش میکنم تا برای حل مشلات بوجود آمده پس از انتخابات پیشنهادهایی ارائه کنم. این راه حل ها می تواند ما را یاری کند تا با همان ابهتی که آغاز کردیم بسوی آینده پیش رویم.
آقای رفسنجانی ضمن دفاع از آزادی مطبوعات از مسئولین خواهان آزادی فوری دستگیر شدگان ناآرامی های اخیر شد. و افزودند که بخشِ قابل توجی از ایرانیان در مسئلۀ انتخابات ریاست جمهوری دچارشک و تردید شده اند. وظیفۀ دست اندر کاران بازگرداندن فضای اعتماد به این بخش از مردم است.

خانم شادی صدر حقوقدان، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار، امروز هنگامی که قصد داشت برای حضور در نماز جمعه بدانشگاه تهران برود در بلوار کشاورز توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.
یک شاهد عینی گفت که نیروهای امنیتی، خانم صدر را در نزدیکیِ وی به درون ماشینی کشانده و از آن محل به نقطۀ نامعلومی انتقال دادند.
خانم شادی صدر، فعال مبارز در راه حقوق زنان بوده ودر عین حال مدیریت سایت «زنان در ایران» را نیز بعهده دارد.
بگفته دفتر خبرگزاری آ آف پ، ایشان بعدا از مکانِ نامعلومی با همسر خویش تلفنی تماس گرفته و گفته است که بوسیله نیروهای امنیت لباس شخصی دستگیر شده است.
سایت آقای مهدی کروبی، دیگر کاندیدای ریاست جمهوری در ماه گذشته، گزارش داد که ایشان نیز که برای شرکت در نماز جمعه ، در دانشگاه حاضر شده بود، بوسیله بسیجی ها و نیروهای ضد شورش مورد حمله قرار گرفته است.روزنامۀ سونسکا داگ بلادت یادآور می شود که آقای کروبی و موسوی دوکاندایی هستند که در انتخابات کنترل شده ی ماه گذشته در ایران، در مقابل آقای احمدی نژاد بازنده اعلام شدند. (ترجمه از تیغونک)

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی