مهیار : گزارش تظاهرات استکهلم













ساعتِ پنجِ عصرِ روز گذشته، پانزدهم جولای 2008 ، شهر استکهلم پایتختِ سوئد، شاهد گردهمایی پر شورِ ایرانیان در میدان مرکزیِ شهر – میدان سرگل – بود. ایرانیان که شمارشان بگفتۀ شاهدانِ عینی به هزاران تن می رسید، جهتِ پشتیبانی از خیزش مردم در ایران و همچنین جلب توجه سران کشورهای عضوِ اروپای مشترک به مبارزاتِ مردم ایران و انعکاسِ جنایاتِ رژیم حاکم به رهبری خامنه ای و احمدی نژاد و..... بر پا شده بود.

نمایندگانی از حزب چپ سوئد، حزبِ سوسیال دمکرات، حزبِ مودرات(حزب حاکم)، فولک پارتیت، دمکرات مسیحی و... در این گردهمایی شرکت جسته و ضمن دفاع از حق مشروع مردم ایران در تعین سرنوشت و تشکیلِ حکومت دلخواه خود از سران اروپای مشترک (اتحادیۀ اروپا) خواستند تا بگونۀ یکپارچه از مردم ایران پشتیبانی کرده و در انزوای دولت غیرقانونی و کودتایی باندِ حاکم بکوشند.

شعار محوریِ گردهمایی، شعار پر طنینِ مرگ بر جمهوریِ اسلامی بود که با شعارهایی همانندِ مرگ بر دیکتاتور، و لانۀ جاسوسی(سفارت جمهوری اسلامی) را ببندید، تکمیل می گشت. گردهمایان، برای نشان دادن همبستگیِ خود با مردم ایران شعار می دادند: ایرانیان خارج، ایرانیانِ داخل/ ما همه با هم هستیم!

هنرمندان ایرانیِ ساکن سوئد نیز در این گردهمایی نقشِ بسزایی ایفا کرده و بنوبه و در حدِ توان خویش بر غنای آن افزودند.

حرکت نمادین، ابتکاریِ و چشمگیرِ تاکسیرانانِ ایرانی ساکن استکهلم که با همکاری تاکسرانانِ غیر ایرانی نیز همراه گشت باعثِ جلبِ توجه مردم حاضر در محل و بویژه رهگذران و حاضران انبوهِ سوئدی گشت. بصدا در آمدنِ همزمان و طولانی مدت بوق تاکسی ها این حرکت را برجسته تر کرده بود!

* سوئد بعنوان رهبر دوره ای اتحادیۀ اروپا دیروز 15 و امروز 16 جولای میزبان سرانِ اتحادیۀ اروپاست.

* امروز 16 جولای نیز قرار است ایرانیان ساعت 6 بعد از ظهر روبروی «استات هوست» ساختما« شهرداریِ استکهلم، بهنگام ضیافتِ شام سران اتحادیۀ اروپا ، روبروی این ساختمان گردآمده و به تظاهرات بپردازند.

* روز گذشته، بجز گردهماییِ یاد شده از سوی ایرانیان در دو نقطۀ دیگرِ استکهلم، در مین توریت، نزدیکی پارلمان سوئد، توسط هوادادران رژیم مشروطۀ سلطنتی و در بخش فوقانیِ میدان سرگل، توسط هواداران شورای مقاومت، گردهمایی های مشابهی برگزار شد که نقطۀ مشترکِ هر سه گردهمائی و همچنین گردهمایی هفتۀ پیش نیروهای چپ و کمونیست ایرانی– در میدان سرگل- افشای جنایات رژیم حاکم بر ایران و دفاع از خواست مشروع و دمکراتیک مردم ایران بود. از همین زاویه نوع شعارها (عمدتا سرنگونیِ رژیم) و عکس ها و باندرول ها و.... بگونۀ معناداری همسان بود!

* حضور پر رنگِ نسلِ دوم مهاجران و دانشجویانِ ایرانی چه در برپایی و شرکت در سازماندهیِ هر چهار گردهمایی و چه با حضور پرتعداد، بر دیدی مدرن از مبارزه، حسِ میهن دوستی و همدردی با مردم ایران تکیه داشت. حضور آنان بگونۀ معناداری یاد و خاطرۀ ندا آقاسلطان، سهراب اعرابی، اشکان سهرابی و.... را بازتاب می داد!

سپاس ازمهیار، مراجعه کننده به تیغونک و شرکت کننده در گردهمایی که این گزارش را ارسال کرده اند.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

روح الله حسنی شهپر فرمانده چماقداران عملیات شهرک غرب تا میدان ولیعصر

هاردا مسلمان گورورم قورخورام

مسعود صدر السلام این نام فراموش نشود! : امیرفرشاد ابراهیمی